Om ändå någon förstod vad som händer här inne!
Hej jag är en 17 årig kille som tappat hoppet och vet inte vart jag ska vända mig.
Jag sover knappt har börjat dra mig undan all ingen verkar förstå hur jag mår, jag har glömt varför jag är ledsen, tänker bara att det vore bättre för alla om jag bara försvann.
Om ändå någon förstod vad som händer här inne ingen vet hur jag mår alla tror att jag är glad vågar inte prata med någon för de skulle antagligen bara skratta.
Det är bara skönare att sitta och drömma istället för att vara kvar.
Vem som än läser det här hoppas att ni förstår fast jag är så dålig på att utrycka mig genom skriven text!
Killen

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Jag vet inte varför du tycker du är dålig att uttrycka dig i skriven text. Det här var bra. Mycket innehåll på lite plats. Om du tappat hoppet, knappt sover, glömt varför du är ledsen, tänker det vore bättre om du försvann, ingen verkar förstå, vågar inte prata med någon. Ja, då förstår jag och nog alla andra läsare att du mår väldigt dåligt och att du måste få hjälp att förändra din situation.
Jag tror verkligen inte att någon kommer att skratta åt dig om du berättar. Men om andra tror att du är glad för du verkar glad så kommer de nog bli överraskade och förvånade. Men de kommer knappast att skratta.
Du skriver att ingen verkar förstå hur du mår. Kanske vill du att de ändå ska förstå eller se att du mår dåligt fast du inget visar? Att någon ska förstå lite och komma och fråga dig på allvar. Att det finns någon som ser igenom din mask. Du kanske tänker att det vore bra för då slapp du ta riken att inte bli tagen på allvar eller bli skrattad åt? Du skriver som om du vill att någon ska förstå vad som händer inne i dig och det förstår jag.
Din sista mening tycker jag mycket om. Du skriver att du hoppas att vem som än läser din text ska förstå fast du är dålig på att uttrycka dig. Och när du väl uttrycker dig som i ditt brev går det hur lätt som helst att förstå dig. Jag tror det kommer att vara så också med dina problem du beskriver. Om du börjar uttrycka dig kommer du bli förvånad över hur lätt de andra kommer att förstå dig.
Jag tycker också att du ska söka hjälp. Det kan finnas mycket att prata om och du behöver till att börja med hjälp att sova normalt och få tillbaka ditt hopp. Jag tror du i första hand ska ta kontakt med en ungdomsmottagning där du bor. Du kan också ta kontakt med BUP men eftersom vården där upphör när du blir runt 18 år så beror det lite på hur lång tid du har kvar innan du fyller. Men du kan ringa och ta reda på det. Det kan också finna bra möjlighet att få bra hjälp på en vårdscentral.
Om det känns för tidigt att söka hjälp på det viset kan du också chatta eller prata vidare anonymt med BRIS eller på Killfrågor.
Lycka till!