Födelsedag och allt gick åt skogen
Jag är 14 år idag. Idag e det min födelsedag o allt gick åt skogen. Som alla andra dagar. Föräldrarna skriker på mig o jag vet inte ens varflr. Jag får kommentarerna att ja en självisk, dryg, o bortskämt o att dom är besvikna på mig. Detta får jag höra varje dag. Det låter kanske inte så jobbigt, men för mig e det det. Att somna varje natt, gråtande. Är väldigt jobbig. Känner att ja e klar här. Har vart det e tag nu. Vill inte längre känna mig otrygg, ensam o att inte ha någon alls o prata om. Har flera gånger haft tankarna om att rymma, haft väskorna klara. Men aldrig haft någonstans o gå dagen efter. Så då va det bara att gå hem igen. O höra på allt igen. Just e dag, sitter jAg här på min födelsedag o gråter för att mina föräldrar kallat mig bitch osv. O att mamma började gråta om pappa slå väggarna osv. Känner mig inte trygg här o vill bort härifrån. Vet bara inte vart ja ska ta vägen. Hjälp
Emilia

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Vad sorgligt det låter och vad ledsen jag blir för din skull att du har det så svårt hemma.
Jag kommer i håg när jag var i din ålder, då bråkade jag också ganska mycket med mina föräldrar i perioder. Jag kan känna igen mig i känslan av att vilja fly bort till något bättre.
En del av det du beskriver tror jag tillhör en vanlig tonårsutveckling, som vi brukar kalla det. Man är på väg in i vuxenlivet och till det hör ju att man ska bli mer och mer självständig och hitta sin identitet. Det kan också vara svårt för föräldrar att hitta sin nya roll. Från att ha varit förälder med stort F, till att se och acceptera att ens barn inte behöver en på samma sätt. För en del blir den här processen extra tuff och smärtsam, det beror lite på hur det sett ut tidigare i livet. Vanligen så brukar det lugna ned sig efter ett tag och både vuxna och barn kan hitta ett bra sätt att förhålla sig till varandra.
Om familjer bråkar väldigt mycket och att det blir lite för jobbigt för att kunna hantera så kan man behöva hjälp utifrån. Det kan vara så att du och dina föräldrar skulle bli hjälpta av att prata med någon om hur ni kan få det bättre tillsammans. Det låter som att ni har hamnat i en väldigt negativ spiral, där ni inte kan kommunicera alls med varandra. Detta orsakar mycket smärta hos dig och säkerligen frustration och sorg också hos dina föräldrar.
Jag vet inte riktigt om det är läge att ta upp frågan med dem nu, tror du att de skulle vara öppna för att gå och prata med någon, tillsammans med dig? Man kan få hjälp både hos BUP och hos kommunens Familjemottagning.
Kanske behöver du en egen person som du kan prata förtroligt med? Mitt tips är att gå till skolkuratorn eller chatta med en Storasyster hos Tjejzonen. Att i lugn och ro få prata om det som gör så ont kan vara ett sätt att hitta en väg ut ur det som känns så jobbigt.
Jag hoppas du får det bättre snart och stort grattis på födelsedagen, i efterskott!