Jag mår fett dåligt
Jag mår fett dåligt. Varje dag känns tuffare och tuffare, och jag skär mig mer i under armen med köks kniven. Vanliga rutiner, att gå till skolan samt att göra sina läxor har blivit en kamp. Kan inte sluta tänka på att faktiskt vilja dö, och ser inte heller livets mening. Jag har gått med detta så länge att snart ger jag faktiskt upp hoppet hos min kurator. Hur länge bör det faltiskt ta innan man blir av med detta..?
Rasmus

BUP svarar:
Hej Rasmus och tack för ditt brev.
Det gör ont i hjärtat att läsa om hur tufft livet är för dig just nu. Så ska det verkligen inte behöva vara. Det låter som du är riktigt nedstämd och ledsen och du kämpar hårt med att orka med alla "måsten" som skola och läxor.
Att livet kan vara tufft för många i din ålder vet jag och säkert du också. Du vet, puberteten och allt... Men jag blir uppriktigt bekymrad när jag hör att du skadar dig själv och tänker på att livet inte är värt att leva. Det är uttryck för en djup förtvivlan och sorg som är något annat än vad vi brukar kalla "tonårskris".
Som jag förstår det så har du en kuratorskontakt sedan en tid tillbaka? Du upplever inte att du blir hjälpt av din samtalsstöd. Vet hen om att du självskadar och har självmordstankar? I en samtalsbehandling behöver man ibland stanna upp och fråga om det är rätt fokus på behandlingen? "Pratar vi om rätt saker?" Brukar du och din kurator göra det? Jag tänker att det är viktigt att kuratorn får veta att du har de här tankarna och känslorna som du förmedlar så fint i ditt brev till oss. För det är viktiga saker att prata om och jag tror att det blir svårt att som du säger "bli av med detta" om kuratorn inte vet hur dåligt du verkligen mår.
Du skriver inte var du träffar kuratorn, om det är i skolan, på UMO eller BUP? Om det är på BUP har du möjlighet att byta behandlare om det skulle vara så att du inte upplever att du får en hjälp som passar dig.
Att bli av med nedstämdhet kan ta tid och det är många gånger ett hårt jobb. Jag kan förstå att du känner att det går väldigt långsamt. Du gör helt rätt som faktiskt pratar om det, men det är viktigt att det blir ett stöd som faktiskt är till hjälp för dig.
Jag hoppas du kan ta upp detta med din kurator, att berätta att du tycker det känns hopplöst just nu och att du mår fett dåligt. Jag tycker att du behöver få känna att det finns hopp och att livet inte alltid kommer att vara så här. För det kommer att bli bättre.
Här kommer ett fint brev från en tjej som mådde väldigt dåligt en gång, men som har kommit ur mörkret.
Var rädd om dig!