Måste ha hjälp!
hej. jag är djup deprimerad. jag har riktig dålig relation med mina föräldrar. jag bor hos mamma i en vecka och pappa andra veckan. min mamma och jag pratar aldrig nästan. så fort vi ska prata så bråkar vi och sen pratar hon inte med mig på en veka. pappa bråkar jag aldrig med så. men han är taskig ändå. i skolan är jag helt ensam. jag har inga kompisar och ingen gillar mig. det har varit så ändas sen åk. 3. jag hatar bara att tänka på skolan. aldrig när jag kommer hem undrar jag aldrig -varför hoppade jag inte framför tåget. ända svaret är att jag vill inte att mina småsyskon ska lida. ibland när jag går hem kan jag stå vid vägkanten i timmar och bara titta på vägen. sugen på att bara gå över och dö. det här kan inte jag berätta för nån. för ingen tror på mig. jag har försökt prata med någon 2 gånger och dem var struntar i det. jag vet själv att jag MÅSTE ha hjälp. tror ni att jag kan få hjäp!

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev.
Du verkar ha det väldigt besvärligt: dålig relation till dina föräldrar och helt ensam utan kamrater i skolan. Du skulle verkligen behöva att dina föräldrar kunde hjälpa dig – både med din skolsituation men också med din relation till din mamma. Det brukar ta på krafterna att ständigt bråka med sina föräldrar
Du skriver att du är djupt deprimerad och måste  hjälp. Det ska man ha om man är deprimerad. I första hand tycker jag att du ska prata med dina föräldrar. Det låter inte helt säkert att du kan anförtro dig till dem och att du kan räkna med att få deras stöd och hjälp.
Men jag tycker verkligen att du ska försöka att berätta hur dåligt du mår och att du behöver deras hjälp. Eftersom du är så pass ung kommer du lättare få hjälp om dina föräldrar stöttar dig och hjälper dig ta kontakt med förslagsvis BUP eller en ungdomsmottagning.
Om detta inte skulle gå, tycker jag att nästa alternativ är att berätta hur du mår och söka hjälp i skolan du går i. Ta kontakt med skolkurator/skolsyster eller klasslärare och berätta hur du mår. Att du är så ensam i klassen och skolan är ett slags problem som skolan skulle kunna hjälpa dig med och de kan också hjälpa dig vidare för att få rätt slags hjälp.
Du kan också få mer hjälp och stöd genom att anonymt chatta eller ringa till Bris eller Tjejzonen. Det finns också en möjlighet att du ensam tar kontakt med en ungdomsmottagning där du bor. Så det finns många möjligheter för dig att komma vidare och få hjälp att må bättre!
Lycka till!