Superrädd att mina föräldrar ska skilja sig
Hej, mitt liv är så himla jobbigt just nu och har varit det rätt så länge.  Men jag årkar inte leva längre. Jag ska berätta lite tydligare.
Så här är det. jag känner mig inte älskad. Mina föräldrar bråkar och jag är super rädd att dom ska skilja sig. I skolan har jag inte så många vänner. Killarna i min klass brukar skratta åt mig och göra krokben. Dom brukar också hota mig. Men jag gråter varje kväll. Har super svårt att sova. Ibland brukar jag vakna mitt i natten och gråta och kan inte sova. Jag har pprecis börjat gå hos kurotorn. Men jag är så himla rädd att mina föräldrar ska få reda på det. Jag skadar mig. Men det tänker jag inte berätta för kuratorn. Då kommer mina föräldrar få reda på det och det vill jag inte. Jag har också självmordstankar.  Jag har försökt att ta livet av mig. Men ibland får jag panik. Jag vill bara dö. Det är som om det är något i mitt huvud. Jag drar mig i håret och slänger mig runt och gtåter/skriker. Och nu. Vad nu? Vad ska jag göra jag vill inte leva mer. Vad ska jag göra?
en ledsen tjej :'(

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt fina brev. Det du berättar om gör mig bekymrad. Det låter som du har det väldigt svårt i ditt liv. Och det verkar som du inte har så många vuxna som du litar på heller. Vuxna som du skulle kunna bli tröstad av.
Vad jag kan säga som tröst är att du är absolut inte ensam om att ha det så här och jag tror att det kommer att vända.  Det är tufft att vara snart tonåring för man behöver sina föräldrar eller andra vuxna mer än någonsin. För det händer mycket, både i kroppen och själen. Man kan känna sig ledsen och glad om vartannat. Man kan känna sig orolig över saker som händer med en. Sånt som händer inom en, men också sånt som händer i skolan och bland kompisar. Sådant som man kanske helst skulle vilja prata med sina föräldrar om. Att må så dåligt som du gör är inte okej. Du behöver få hjälp, stöd och tröst!
Jag tycker att det är bra att du går till en kurator, hoppas pratet med hen gör att du känner dig mindre ensam. Att du inte vill berätta att du skadar dig och har självmordstankar blir ett bekymmer. Jag kan förstå om du inte vill det, eftersom kuratorn är skyldig att berätta för föräldrarna om ett barn skadar sig eller tänker på att ta sitt liv. Och det vill du ju inte. Min fråga är vad som skulle hända om dina föräldrar fick veta att du mår så här dåligt? Skulle de bli arga? Jätteoroliga? Ledsna?
Du säger att de bråkar mycket och att du är rädd att de ska skilja sig. Det kan jag också förstå, det kan vara väldigt sorgligt när vuxna separerar. Men de allra flesta som gör det, gör det inte för att de inte älskar sina barn. De allra flesta föräldrar älskar sina barn mest av allt. Men ibland tar kärleken mellan föräldrarna slut och de ser inte någon annan utväg än att skilja sig. Hur tror du att du skulle känna dig, om de gjorde det? Kan du prata med kuratorn om de känslorna? Om att du är superrädd för det?
Nästa gång ni träffas tycker jag du ska be kuratorn berätta för dig om sin tystnadsplikt. Vad hen måste föra vidare och vad som stannar mellan er. Då kanske det gör dig lite friare att ta upp det du oroar dig för.
Jag skulle också vilja ge dig en möjlighet att prata med någon anonymt, det vill säga utan att du behöver berätta vem du är. På BRIS kan du chatta med en kurator. De är vana vid att prata om väldigt svåra saker med barn och ungdomar. Du behöver inte berätta vem du är om du inte vill det. Skulle det vara något?
Jag vet inte om de kan lösa alla dina problem, men jag tror det skulle vara väldigt bra om du pratade med någon om hur fruktansvärt dåligt du mår. Det brukar kännas bättre och jag tror du kan få en del bra tips på vad du kan göra. Du befinner dig i en väldigt svår situation. Du ska inte behöva gå igenom det ensam.
Jag önskar dig mitt varmaste lycka till och hoppas du mår bättre snart.