Hur ska jag få min läkare att lyssna?
Hej, jag sa till min kurator och min läkare att jag tror att jag har djup depression och inte medelsvår som jag har nu, då jag passar in mer på djup deppresion i symptomen. Men hon vägrade att tala vidare om det och började på nya ämnen hela tiden när jag försökte prata mer om det? Varför lyssnar hon inte på mig??? Hon vet ju inte hur jag mår??? Jag vet ju endå bäst själv!!!! Och sen så har jag bara skitmedecin som hon vägrar ändra, det ända hon har gjort är att höja med en halv tablett efter jag gjorde ett självmordsbesök. Hur ska jag få henne att lyssna??? Varför vägrar hon??? Varför hjälper inte bup mig har ju varit deprimerad i över 1,5 år??? Vad ska jag ens göra? är både arg och ledsen fortfarande efter typ en månad?... Jag vill ju att ni ska ta mig seriöst och ge mig rätt diagnos om jag endå ska få hjälp???  Ush på bup känner jag nu!!!!!!!!!!
Arg jävla ful fet get

BUP svarar:
Hej!
Vad segt att det känns som att hjälpen du får inte hjälper! Det är inte konstigt att du känner dig uppgiven och frustrerad när du upplever att du inte blir lyssnad på. Huruvida du har djup eller medelsvår depression tror jag i sig inte spelar någon roll. Hjälpen är på många sätt densamma. Det viktiga är att du kan få känna att du blir lyssnad på och att ni jobbar mot ett gemensamt mål!
Psykologisk behandling ger inte alltid en snabb förändring. Det kan ta tid och kännas frustrerande innan en förbättring blir tydlig. Det gäller att stå ut och kämpa vidare. Men det gör man så klart bäst tillsammans med sina behandlare. Det är inte bra om du känner att ni stretar på åt olika håll.
Jag brukar säga att som behandlare är jag expert på behandling. De jag möter är experter på sig själva. Tillsammans hittar vi sätt att samarbeta för att se vad som hjälper. Ett sätt för er att samarbeta bättre skulle kunna vara genom att du ställer frågor kring vilken behandling som förväntas hjälpa dig. Fråga också hur ni ska veta att det går åt rätt håll och att medicinen fungerar.
Det är samtidigt viktigt att du berättar för behandlaren varför de här frågorna är viktiga för dig. Jag gissar att det är för att du ska kunna känna dig trygg med att du kommer att må bättre så småningom. Håller du med?
Det är både viktigt att du får svar på dina frågor och att behandlaren förstår att du inte känner dig lyssnad på. Ingen behandlare vill att det ska vara på det sättet, det är viktigt att få feedback på om det man gör fungerar eller inte och det ingår i ens jobb. Jag tror att dina behandlare inte kommer att göra en stor grej av dina frågor, syftet är ju att de kan hjälpa er att kommunicera bättre.
Många upplever att det kan kännas jobbigt att ta upp viktiga frågor med sin behandlare. Det kan kännas jobbigt om känslorna tar över, det kan låsa sig eller så får man inte fram orden på det sätt som man skulle vilja. Därför kan det vara skönt att skriva ner de frågor man har och presentera dem för behandlaren på så sätt när man ses. Det brukar kunna lugna ner tankarna och känslorna och göra det lättare. Jag vet inte om eller på vilket sätt dina föräldrar deltar i behandlingen. Ibland kan föräldrar vara ett bra stöd när man är rädd för att inte bli lyssnad på.
Ibland kan det även vara skönt att ha någon mer utomstående att prata med. Ett tips är att du kollar in Tjejzonen där man kan chatta med någon om hur man har det!
Ta hand om dig!