Body Dysmorphic Disorder, finns det för unga?
Hej! Jag undrar om det är möjligt att ställa en BDD (Body Dysmorphic Disorder) diagnos på ungdomar vid 16 årsåldern eller är det väldigt ovanligt att ungdomar har det?
Emily

BUP svarar:
Hej!
Tack för din intressanta fråga! Body Dysmorphic Disorder kallas på svenska dysmorfofobi och förkortas vanligen BDD utifrån det engelska namnet.
Svårigheterna kännetecknas av att man är fixerad vid en upplevd defekt i utseendet. Det handlar inte om att man är allmänt missnöjd med sitt utseende utan att man har en kraftigt förvrängd kroppsuppfattning som har stor negativ inverkan på ens dagliga liv och medför ett stort lidande.  Det är vanligt att med oro för huden, håret och näsan, men alla delar av kroppen kan förekomma. Personen som drabbas ägnar sig ofta åt att kontrollera sitt utseende framför spegeln, jämföra sig med andra och söker försäkringar om att inget egentligen är fel med utseendet från andra. Många försöker även att dölja den upplevda defekten med smink eller kläder.
BDD är inte alltför ovanligt och förekommer hos både tjejer och killar, tonåringar och vuxna. På senare år har svårigheterna uppmärksammats mer och behandlare som arbetar på BUP känner till problematiken. Vi träffar tonåringar som är drabbade och vet att bekymrena kan vara jättejobbiga. Många känner skam för hur de känner, är osäkra på vilken hjälp som finns och kan dra sig för att söka hjälp.
Vissa som känner igen sig i beskrivningen av dysmorfofobi känner sig också nedstämda, har tvångstankar eller tvångshandlingar, ätstörning eller har dragit sig undan socialt.
Så för att mer kortfattat svara på din fråga: ja, en sextonåring skulle kunna få diagnosen Dysmorfofobi.
Om man ofta är väldigt orolig för sitt utseende, även om man fått höra från andra att man ser normal ut, eller om man tillbringar mycket tid för att försöka dölja eller kontrollera defekter i sitt utseende, så kan det vara anledning att ta kontakt med BUP för att få hjälp. Det finns god hjälp att få!