Vad som händer på BUPs akutmottagning?
Hej.
Jag har mått väldigt dåligt i snart 2 år nu. Jag har ångest flera timmar varje dag och det blir bara värre och värre hela tiden. För ungefär 1,5 år sedan gick jag till ungdomsmottagningen och pratade men efter någon månad slutade jag eftersom det inte blev bättre. Nu har det gått ett år sedan jag pratade med någon om hur jag mår och de sista månaderna känns det som om jag är i ett svart hål, allt blir bara mörkare och mörkare, snabbare och snabbare.
För tre veckor sedan tog jag kontakt med ungdomsmottagningen igen och de gav mig då en tid om 1,5 vecka. Jag vet inte om jag orkar vänta så länge och har därför velat åka in till akutmottagningen på BUP flera gånger. Saken är bara den att jag inte vågar men jag vet inte om jag klarar av att vänta tills min bokade tid är. Jag undrar därför vad som händer på BUPs akutmottagning?
Mindy

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Det var några dagar sedan du skrev och kanske har du redan varit på ungdomsmottagningen. Du undrar vad som händer på BUPs akutmottagning. Här i Stockholm är det de vanliga öppenvårdsmottagningarna som har akutansvar under dagtid. På kvällar, nätter och helger är det BUP-klinikens akutenhet på Sachsgatan vid Södersjukhuset.
Det händer inget speciellt om du går akut till BUP annat än att du tämligen omedelbart får träffa någon och berätta om de akuta problem du har och behöver hjälp för. Vad som sedan händer, vilken hjälp du får osv beror helt på vilka akuta problem du har och vilken hjälp som du bedöms behöva. Du kan läsa lite mer om BUP-klinikens akutenhet här
Men i ditt fall tänker jag att det är kanske inte BUP i första hand du ska vända dig till utan snarare till ungdomsmottagningen och berätta att du inte längre kan vänta utan behöver komma väldigt snart. Då kommer de troligen ge dig en extratid.
En annan möjlighet som finns är att ta kontakt med Bris eller Tjejzonen för att få någon att chatta eller prata med  medans du väntar. Det kan ibland vara bra hjälp.
Hoppas att du äntligen får den hjälp du vill ha! Lycka till!