Min sorgsna sida tar över mig
Hej! Det känns som sagt rätt konstigt att skriva en sån här personlig text, har aldrig delat med mig av mina problem. Jag kan börja med att säga att jag mått dåligt väldigt länge. Det är alltså inte en period utan jag börjar känna att denna 'sorgsna' sida tagit över mig. Jag är tom och ensam. Det finns ingenting som gör mig glad. Absolut ingenting. Jag känner mig desperat efter att hitta någonting att leva för, som får mig att känna mig levande. I början försökte jag utnyttja mina intressen så som shopping. Men nu känns det bara meningslöst, varje gång jag kommer hem med nya kläder blir jag äcklad och ännu mer ledsen. Snart kommer jag börja gå över till sex och alkohol vilket kanske bara förvärrar min situation. Men om det känns bra för stunden så är jag säker på att jag kommer bli beroende av det. Jag har även självmordstankar. Min högsta önskan är att inte leva längre på denna jorden.
Alice

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du skriver till oss när du känner dig ensam och tom. Du skriver att du aldrig tidigare har delat med dig av dina problem. Jag tror att det ligger mycket just i det. Vi människor mår bra av att dela våra upplevelse med andra. Att bära runt på mycket sorgsenhet på egen hand är tungt.  Risken är att sorgsenheten tar över och att det blir mycket svårt att känna sig glad. Att försöka fylla det hålet med aktiviteter kan fungera till viss del. Att göra saker man gillar kan ju vara ett sätt att ta hand om sig själv. För dig har det inte räckt för att ersätta känslan av ensamhet och att vara den enda som vet hur man har det. Då behöver man, precis som du gjort i ditt brev hit sträcka ut och ta stöd från andra.
Självklart ska du precis som du är inne på inte börja med andra destruktiva beteenden med alkohol och sex. Sådana saker kan ge ångestlindring för stunden, men leder inte till förbättrat mående på sikt, tvärtom. Nu har du ju tagit det första steget för en positiv förändring genom att skriva hit och dela med dig av hur du har det. Nästa steg är att berätta för någon person runt omkring dig. Jag vet inte vilka som finns i din närhet, det behöver ju vara en person du känner dig trygg med och som du litar på. Det kan vara en förälder, en vän eller släkting. Tillsammans kan ni prata om hur du mår och vilket stöd du kan behöva. Tillsammans kan man hitta nya infallsvinklar förutom det stödjande i att någon annan faktiskt vet om hur du har det!
Hos skolkuratorn eller på ungdomsmottagningen där du bor kan du få vidare stöd för att börja må bättre. Att öppna upp och ta hjälp är det bästa du kan göra!