Ser seriöst ingen mening med att leva
Jag har nästan alltid velat ta livet av mig. Mina föräldrar har sagt att de var tvungna att gömma köksknivarna när jag var liten men ändå kan jag inte prata med dem om hur jag mår Det känns som om nedstämdheten är en del av mig och att jag aldrig kommer bli av med den. Inget jag vill ha kan jag få och jag ser seriöst ingen mening med att leva
x

BUP svarar:
Hej X och tack för ditt brev.
Du beskriver något som gör ont att läsa. Du har i hela ditt liv varit så nedstämd att du velat dö. Du har velat dö så mycket att dina föräldrar tvingades att gömma köksknivarna där hemma. Det låter så förtvivlat sorgligt och jag undrar förstås om du har fått någon hjälp och hur den hjälpen i så fall sett ut? Undrade dina föräldrar någonsin hur det kom sig att du plågades så svårt?
Jag tänker att om ett litet barn vill dö då är det för det första ovanligt och för det andra mycket allvarligt.
Att då och då plågas över tankar om livets mening tror jag de flesta kan känna igen sig i. Men under ett helt liv?!
Människor är olika, vissa av oss är lite mer svårmodiga, dystra till sinnet, vilket kan göra att vi har svårare att se positivt på livet och det som händer runt omkring oss. Jag tror att man, trots en mer melankolisk personlighetstyp, ändå kan leva ett bra liv. Och det finns faktiskt bra hjälp att få, så att det inte blir så oerhört nattsvart.
Samtalsbehandling, ibland i kombination med läkemedel är det som rekommenderas. Jag tycker du ska försöka ta tag i detta. I första hand tycker jag att du ska be dina föräldrar om hjälp med att ringa BUP. Försök att samla lite mod och prata med dem om det här. Du kanske helst inte vill det, men jag anser att du måste. Det är dags nu. Du är bara 15 år och detta är alldeles för tufft att klara på egen hand. Du kan få en egen kontakt, men dina föräldrar behöver vara inblandade på ett eller annat sätt så att de kan stötta dig.
Om hela din kropp och ditt inre skriker nej, så rekommenderar jag dig att prata med någon anonymt till en början. Självmordsupplysningen är ett bra ställe att lätta sitt hjärta på, anonymt om du vill. Jag tror de som arbetar där kan stödja dig att ta det här vidare. Du vet, livet behöver inte vara så här illa. Även om det inte blir som att ständigt sväva på rosa moln, så kan det bli mycket, mycket bättre. Tro mig.
Läs det här brevet från en ung kvinna som vet vad det handlar om.
Ge inte upp!