Hur fungerar tystnadsplikt för skolkuratorn?
Hej!
Jag vill kontakta min kurator (angående Bla. att jag vill kräkas upp min mat, även om jag är bra på att låta bli och att jag äter för lite. jag får även ångest över att gå upp i vikt) men jag vet inte hur jag ska göra, ska jag komma dit och säga "jag vill prata om min ätstörning" för jag skulle alldrig klara av att säga så. Och om jag skulle berätta att jag ibland har självmordstankar , som inte är allvarliga men som är obehagliga, skulle hon berätta för mina föräldrar då? Hon har ju tystnadsplikt men om det hanlar om självmordstankar får hon berätta men hur "starka" måste självmordstankarna vara för att hon ska berätta?? Jag vill verkligen inte dra upp detta till något stort...
Jag behöver verkligen hjälp, för jag ser hur benig jag är. Även om min hjärna tycker att jag är fet.

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev!
Vill börja med att säga att du gör helt rätt i att söka hjälp. Precis som du säger kan hjärnan säga att man är fet, fast man är klart underviktig och då behöver man hjälp av andra. Det är jättesvårt att klara själv - så det är klokt tänkt!
Mitt förslag är att du går till skolkuratorn och säger ungefär så här: "Jag skulle vilja prata om en del saker som jag har svårt med".
Om du tycker det är svårt att börja beskriva så skulle du antingen kunna ta med det här brevet som du skrivit till oss, eller skriva ett nytt brev där du beskriver hur du har det. Så kan du börja med att lämna fram brevet.
Då har du så att säga det värsta gjort. Brevet behöver inte vara långt men om hen vet lite grann så kan hen ställa frågor utifrån det och du behöver inte känna att allt vilar på dig.
Det kan också vara till  hjälp att veta att kuratorn ju är van vid att prata om problem och kommer att känna igen det du berättar.
Nu till din fråga om vad kuratorn måste föra vidare. Om hen bedömer att det är fara för ditt liv, så måste hen berätta för dina föräldrar. Du själv bedömer (vad jag förstår) inte tankarna som allvarliga eller livshotande.
Det är svårt att säga hur  kuratorn bedömer. Det finns ingen exakt gräns för hur "starka" tankarna måste vara. Jag tror att hen och du tillsammans kommer att prata om just det - om dina tankar och känslor - hur du har det nu och vad du behöver för hjälp för att må bättre.
Kanske också prata om vad det är som gör att du inte vill berätta för dina föräldrar om hur du mår.
Om det är så att kuratorn blir väldigt orolig kanske det är så att ni tillsammans kan berätta för dina föräldrar? Så småningom kanske du kommer att vilja ha och behöva deras hjälp också i din kamp för att må bättre?
Hoppas du har någon glädje av det här - även om den sista frågan inte går att svara glasklart på.
Du är på väg att söka hjälp och det kommer du att få!