Jag och min pappa har en dålig relation
Hej!
Jag är en tjej som älskar livet och har haft ett förflutet men försöker komma över det med att se det positiva. Mitt bekymmer är att jag och min pappa har en dålig relation egentligen har jag det med min mamma också men vi löser våra konflikter på annat sätt. Innan pappa träffade sin nuvarande fru, fanns fokuset på mig och ja vi åkte till olika länder i världen och hade världens bästa pappa-dotter relation och jag litade på honom och kunde prata om nästan allt. Men livet stannade, förändrades när nya kvinnan och dottern kom in i bilden och jag älskar min bonussyster faktiskt ser jag henne som min syster men min pappa har blivit helt förändrad, irriterad, stressad, lätt arg.
Jag vet inte varför men han har typ glömt mig, jag försöker påminna honom om egentid bara han och jag för vi ses så sällan knappast 1 gång i månaden för mina föräldrar är skilda och jag bor hos mamma för det mesta, det är jobbigt när han inte inser att jag behöver hans uppmärksamhet men istället prioriterar han sin fru framför mig på helgerna när jag väl kommer och är där hos honom. Det har hänt en massa mer men han fattar inte att jag SAKNAR honom, gamla härliga tiderna som var då. Har ångest över att det inte går att backa tillbaka och jag har försökt att förklara det för honom på alla sätt och vis men han vägrar att lyssna och blir ARG. Varför???
En bortglömd dotter som lever med sorg!
Anonymis

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Jag besvarar ditt brev ur två lite olika perspektiv. Hoppas det finns några tankar i det som kan hjälpa dig vidare.
Du beskriver så levande att du tidigare hade världens bästa pappa-dotter relation, men att allt plötsligt förändrades när hans nya kvinna och dotter kom in i bilden. Du skriver så träffande att ditt liv stannade.
Kanske är det något som stått still i ditt liv sedan dess? Kanske dina önskningar och längtan till er relation som inte längre finns, men att den inte heller ersatts eller utvecklats till något annat?
Kanske blev det en för stor och abrupt förändring för dig för du känner dig fortfarande bortglömd och fortfarande sörjer förlusten av denna kärleksfulla relation.
Du skriver att du har ångest över att det inte går att backa tillbaka. Betyder det att du skulle vilja att det blev som tidigare? Kanske har du kvar samma känslor för din pappa som när ditt liv stannade och vill att han ska känna detsamma för dig som då?
Men, jag tänker att för honom har mycket hänt sedan dess - och du har blivit vuxen. Du är 18 år och han kan kanske inte relatera till dig på samma sätt som tidigare? Det behöver inte betyda att du nu är bortglömd, utan kanske att er relation nu måste vara lite annorlunda.
Kanske du måste sörja färdigt din gamla ” världens bästa pappa-relation ” för att kunna fortsätta vara med din pappa nu, utan att känna dig bortglömd? Jag ska också tillägga att när jag skriver sörja färdigt  betyder det inte att glömma,  utan tvärtom komma ihåg och gömma undan som en dyr och kär skatt i ditt djupa i inre.
Du skriver också hur du på alla möjliga sätt har försökt få din pappa att förstå att du saknar honom och vill ha mer uppmärksamhet och tid med honom. Du skriver att din pappa blivit helt förändrad, irriterad, stressad och lätt arg.
Det är svårt att förstå varför han vägrar lyssna på dig och blir arg. Att han blir arg låter ändå som en signal till dig att han blir pressad av era samtal. Jag tycker inte du ska ge upp, men kanske försöka förstå mer vad det är som blir besvärligt för honom.
Om ni hade en jättebra relation då och du känner en stor sorg över att den blev avbruten, så ska du nog tänka att denna kära relation var ömsesidig och skilsmässan från dig också innebar en förlust för honom. Och det kan vara både svårt att bli påmind om och att prata om detta nu.
Man kan hantera förluster på många olika sätt. Man kan som du orka känna och sörja dem. Andra försöker glömma och gå vidare. Jag vet inte riktigt hur din pappa gjort. Kanske är det detta som gör det svårt att prata?
Om du vill fortsätta att ha någon att fundera med om din relation till din pappa, kan du kanske chatta på Tjejzonen.