Hur går det till hos en skolkurator?
Hej!
jag har problem med nästan allt. Jag sover dåligt, har få vänner i skolan, börjar gråta för ingenting och har svårt att tycka om mig själv.
i skolan så är det som om det är bestämt att jag är den som är utan för om man inte har en anledning att prata med mig. mina "vänner" i skolan fryser ut mig men jag vet inte om dem märker det.
Jag kan börja gråta för att jag tillexempel inte har lyckats koma in på en hemsida på en hel lektion och det är super jobbigt. förut från en tidning har jag fått tips om att man ska räkna någon multiplikationstabel i huvudet för att slipa gråta men det funkar inte för mig.
Efter so ingen värkar vilja vara med mig frivilligt så har jag börjat tro att det är för att jag är tjock (jag är väldigt smal och kan inte bli smalare) detta har lät till att jag börjat äta mindre. Jag sminkar mig inte häller som andra tjejer i min ålder och har en stor näsa. jag kan inte hitta fina eller vackra saker på mig utan bara på andra.
jag tror att om någon anan skulle vetta det här skulle hen nog sakt att jag borde gå till en kurator, men jag vet inte hur man gör hos en kurator. ska man bara komma dit och prata eller ska man boka en tid? ställer dem masa frågor eller måste man prata helt själv?
:(

BUP svarar:
Hej!
Tack för dit brev! Du skriver så levande om din ensamhet och utsatthet, att jag blir mycket berörd då jag läser brevet. Du är själv inne på att du behöver hjälp och det håller jag helt med dig om!
Du har det så kämpigt och är så nedstämd nu, så du behöver stöd och hjälp av vuxna omkring dig.
Du skriver inget om dina föräldrar. Kan de stötta dig, när du är så nedstämd och har det svårt med ”nästan allt”? Går det att prata med dem om hur du har det? Kanske visa det här insiktsfulla brevet du skrivit hit till BUP.se.
Oavsett om du kan prata med dina föräldrar eller inte så tycker jag att du ska söka upp skolkuratorn på din skola. Om du inte vet var hon/han finns så fråga en lärare eller skolsköterskan om det. Du kan sedan gå direkt till kuratorn och be att få prata med honom/henne. Antingen får du då göra det direkt eller också får du en ny tid till samtal.
När du sedan pratar med kuratorn, så bestämmer du, hur mycket du vill prata.
Ingen kan tvinga dig att berätta mer än du vill, men du kan också få hjälp att berätta det du vill. Du måste alltså inte prata helt själv, utan kuratorn har ansvaret för samtalet.
Det är kuratorn som ska se till att du får den hjälp du behöver för att kunna prata om det du själv vill prata om. Ofta innebär det att hon/han kommer att ställa en hel del frågor - som du bestämmer själv om du vill svara på eller inte.
Om det känns lättare, så kan du också berätta skriftligt, det du vill att kuratorn ska få veta.
Jag tycker du tänker så klokt, då du förstår, att du redan är väldigt smal och att det egentligen inte handlar om att du är för tjock för att andra ska vilja vara med dig.
Jag tycker att du ska handla utifrån den insikten och äta normalt. Börjar du äta för lite, så får du bara ytterligare ett problem utöver alla andra - men vinner ingenting på det.
Prata i stället med skolkuratorn om att du känner dig utfryst i skolan och be om hjälp för att förändra den situationen.
Du har börjat söka hjälp genom att skriva hit till BUP.se. Försök att ta nästa steg direkt och sök upp skolkuratorn.
Hon/han är van att träffa barn och ungdomar med liknande problem och jag är säker på att du kan få stöd och hjälp från henne/honom. Det finns hjälp att få!
Lycka till!