Det mesta är meningslöst
Hej jag är en tjej på 14 år.
Jag tror jag är deprimerad. Jag känner att det mesta är meningslöst. Saker jag brukade gilla har gått över till att jag bara gör det för att jag måste. Skjuter bara upp skolarbetet men tvingar mig själv att göra de. Jag sover och äter normalt. Men jag har bara mått så här i ca 2 veckor. Kan det vara en depression eller inte.
Om man vill söka hjälp hos er måste man ha med sin förälder?
Anonym

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Jag kan inte svara på om du är deprimerad eller inte. För att kunna veta det behöver jag träffa dig och dina föräldrar först och prata om hur det ser ut runtomkring dig.
Men du skriver hit och du är orolig över att du känner meningslöshet och att du har tappat lusten till det du normalt tycker om att göra. Det kan vara tecken på att något inte är som det ska.
Det kan också vara en helt normal tonårsutveckling. I din ålder är det inte ovanligt att känslorna åker berg-och-dalbana. Ena dagen är livet toppen, nästa kan det vara totalt bedrövligt. Man kan känna sig glad ena minuten och i nästa superarg och irriterad eller ledsen. Att man får andra intressen är inte heller så ovanligt.
Jag blir också lite nyfiken på om det är något särskilt som har hänt den senaste tiden? Har du varit med om något tråkigt eller sorgligt?  Bråkat med någon? Olycklig kärlek? Någon som gått bort? Det finns saker som påverkar hur vi mår utan att vi alltid märker det - något som ligger och skaver där inne i själen.
Att du nu känner som du känner behöver inte tyda på depression, men något bekymrar dig och det räcker för att du ska söka stöd.
I första hand tycker jag du ska prata med antingen en förälder, eller kanske någon inom skolhälsovården, kurator eller sköterskan.
Om din nedstämdhet inte går över snart, så kan du absolut be dina föräldrar att ringa BUP. Vi vill att föräldrarna ska vara med, men du har alltid möjlighet att tala enskilt med en behandlare.
På Ungdomsmottagningen kan du gå utan dina föräldrar.
Du kan också titta in på den här länken för tips och råd på vad du kan göra själv.
Jag hoppas att du snart mår bättre.
Var rädd om dig!