Socialtjänstanmälan med vag anledning
Min läkare(notera: inte ens en psykolog) på bup gjorde sos-anmälan på min mamma när hon berättade att hon har ADD, GAD och drag av ASD. Vi läste genom motiveringen och det var verkligen bara att läkaren inte tyckte min mamma var lämplig för att hon har diagnoser. Att jag mår dåligt beror inte på henne och det är jag väldigt tydlig med. Hur som helst, jag undrar om detta är befogat, alltså, är det verkligen rätt att göra sos-anmälan på en förälder med en såpass vag anledning? Det känns diskriminerande.
Dessutom har jag själv ASD och ADD och tänkte göra utredning för GAD, men på grund av detta har jag tappat all min tillit för bup och tänker vänta tills jag fyllt 18 och istället vända mig till vuxenpsykiatrin.
rymdprins

BUP svarar:
Hej Rymdprins!
Tack för ditt brev. Att man som patient på BUP får svar på sina frågor är viktigt och jag ska göra mitt bästa för att svara dig.
Vad som leder till en orosanmälan till socialtjänsten finns emellertid inga supertydliga svar på. Vi som jobbar på BUP ska göra en orosanmälan när det finns oro för att ett barn (eller ungdom upp till 18 år) far illa. Det ska vi göra för att socialtjänsten har som uppdrag att vidare utreda hur ett barns miljö ser ut och vid behov och möjlighet sätta in stödinsatser. Vi på BUP gör inte annat än beskriver vår oro - och ja, ibland behöver inte grunderna vara de allra tydligaste.
Men en orosanmälan skickas inte utan att behandlaren tänkt att det finns saker runt barnet som skulle kunna stöttas och bli bättre. När en anmälan tagits emot på socialtjänsten får de som arbetar där kontakta familjen och berätta mer om hur de tänker och vad de planerar.
Utan att veta mer om hur det är i ditt fall, så kan föräldrar med egen psykisk ohälsa få stöd i sitt föräldraskap. Fokus är inte på vilka diagnoser föräldrarna har utan vilket stöd de kan tänkas behöva. En orosanmälan görs inte för att svartmåla föräldrar utan för att stötta barn. Många föräldrar tar det just så, men många kan även känna sig besvikna eller osäkra.
Det är viktigt att både barn och föräldrar får chans att ställa frågor och veta mer om varför en orosanmälan görs. Ofta får man inte tillräckliga svar genom att läsa den skriftliga orosanmälan, utan man behöver prata om den.
Jag råder dig att ta upp dina frågor med läkaren som skrev orosanmälan till socialtjänsten för att få mer utförliga svar om hur läkaren tänkte i just ditt fall. Annars kan du ta upp det med någon annan behandlare på den BUP-mottagning du haft kontakt med.
Min förhoppning är att, om du får en chans att ställa dina frågor, så kan det även förtydliga hur du ska kunna få hjälp med de ångestsvårigheter som du upplever.
Hoppas du får mer information!