Behöver jag hjälp?
Hej, under den senaste månaden har jag börjat tänka mycket på min vikt. Jag är 14 år och har aldrig liksom ens tänkt på kalorier osv. och helt plötsligt så känns det som om de är allt för mig! Jag tänker ständigt på vad jag trycker i mig och på att jag ska träna så mycket som det går. jag har försökt äta nyttigt och så lite som det går, sedan har jag också spytt upp min mat ett antal gånger. det blir värre när jag är själv. När jag äter min med min familj eller andra så kan jag ha kontroll och äta lite, men när jag är själv kan jag äta mycket godis. Det känns bra att avstå från mat och att spy upp det om jag har ätit. Innan har jag också skurit mig. Jag har haft någon sorts depression.
Behöver jag verkligen hjälp av en sådan här klinik eller så? Vad händer på en klinik? Jag kanske inte är tillräckligt sjuk för hjälp. ska jag prata med mina föräldrar?
Lovisa

BUP svarar:
Hej Lovisa!
När tankar på mat, vikt och ätande upptar en väldigt stor del av ens tankar är det tecken på ätstörning. Att kräkas och att träna överdrivet är andra stora varningssignaler.
Att du känner dig deppig låter inte ett dugg konstigt utifrån hur du har det.
Jag tycker utan tvekan att du ska söka hjälp. Du är värd att ha det bättre än så här!
Jag tycker att du ska berätta för dina föräldrar på samma sätt som du gjort i detta mejl. Det är föräldrars roll att stötta och hjälpa sina barn. De behöver veta mer om hur du har det.
Tillsammans ska ni ta steget och söka professionell hjälp. Tillsammans kan ni också prata om att du har det som jobbigast när du är själv och hur ni kan se till så att du inte behöver vara det just nu.
Ett bra sätt att börja söka hjälp är att prata med skolsköterskan på din skola. Därifrån kan man få hjälp att komma vidare till en specialist på ätstörningar, det kan vara via BUP eller andra specialiserade kliniker.
Jag lägger till mer information om bedömning av ätstörningar och hur hjälpen kan se ut.
Och du - vänta inte utan ta hjälp på en gång!