Så mycket tankar när jag är ensam
Hej. Har under de senaste månaderna mått väldigt dåligt, speciellt när jag är själv. Jag har väldigt svårt för att somna på nätterna eftersom jag har så mycket tankar i huvudet, om saker jag inte vill tänka på och tankar som aldrig försvinner. Det är smågrejer som blir till stora grejer i huvudet och jag orkar inte. Går inte en dag utan att jag är ledsen eller känner mig otillräcklig i världen, känns som jag bara gör fel, som om jag inte är uppskattad. Min familj är mitt allt och jag skulle inte klara en dag utan att höra av dem, tycker det är jobbigt att vara hemifrån, oavsett om det är i skolan eller ute med kompisar, men jag vet inte varför. Ibland får jag tankar om det skulle vara bättre att inte finnas kvar här, enbart för att slippa må dåligt och slippa vara ledsen. Jag vet inte varför jag känner som jag gör eller varför det är som det är, men jag vet att snart orkar jag inte mer.
anonym

BUP svarar:
Hej anonym!
Tack för ditt brev!
På din beskrivning förstår jag det som att det är svårt för dig att se några direkta samband till vad som orsakar att du mår så dålig. Det blir mer som en överväldigande känsla av att ingenting du gör blir bra, eller tillräckligt bra och att du går och grubblar över saker som du egentligen tycker är småsaker?
Det får mig att undra över vilka krav du ställer på dig själv och vad du skulle behöva för att vara nöjdare med dig själv.
Du nämner också att du tycker att det är svårt att vara borta ifrån din familj och helst skulle vilja vara med dem hela tiden.
Hur är det med de andra i din familj, oroar du dig för någon av dem?
Är det något som händer i familjen som får dig att känna dig otillräcklig och som gör att du vill vara med dem hela tiden och har svårt att låta bli att tänka på dem?
Är det från din familj som du känner att du skulle behöva mer uppskattning eller från andra i din närhet?
Är det något med skolan som gör att du kanske längtar hem till tryggheten i familjen för att slippa tänka på hur det är i skolan?
Det här är tankar jag får när jag läser ditt brev, utan att veta så mycket om hur du har det.
Jag tänker att du skulle behöva prata och diskutera med någon, istället för att ligga och tänka själv på kvällen. Du skulle kunna gå till skolkuratorn eller Ungdomsmottagningen för att få hjälp att tänka och sortera ut vad det är som blir svårt.
Ibland kan det ensamma funderandet bara leda runt i cirkel och då är det viktigt att ta in andra tankar för att komma vidare. Som du ju redan börjat göra genom att skriva hit!