Tror jag har ADHD
Hej. Jag tror att jag har adhd men jag har inte sagt något till mina föräldrar jag har väldigt kort stubin och jag kan få "ryck" där jag tex skriker eller blir arg. Jag har svårt att koncentrera mig på arbetet i skolan. Jag vet inte hur jag ska säga till mina föräldrar att jag tror att kag har adhd om jag äns ska göra det. Snälla hjälp mig.
Z

BUP svarar:
Hej Z!
Tack för ditt brev!
Jag tycker att du ska börja med att prata med någon i skolan, till exempel lärare, kurator eller skolpsykolog, om dina tankar.
Du kan då diskutera med dem om du skulle behöva göra en ADHD-utredning eller om de kan hjälpa dig på något annat sätt. Det är ju så att man kan ha många olika skäl till att ha svårt att koncentrera sig och lätt bli arg - så det behöver inte bero på att du har ADHD.
Vet inte hur svårt det är för dig att prata med dina föräldrar. Ifall du är orolig för att de inte ska ta dig på allvar eller bli oroliga eller vad det är som gör att du tvekar?
Vid en utredning måste de vara informerade för då behöver de svara på frågor om hur det var när du var liten och berätta om/hur de märker att du har svårt med uppmärksamhet och koncentration och sådant.
Om du bestämmer dig för att prata med dem så skulle du kunna säga precis som det är: att du har svårt att koncentrera dig och lätt blir arg och att du därför undrar om du har ADHD.
Ta något tillfälle när det är lugn och ro hemma och ni kan sätta er ner och prata. De kanske kan vara till stöd för dig om du ger dem en chans.
Hoppas du får bra hjälp nu!