Nedstämd och ledsen
Hej, jag är en tjej på snart 15 år. I ca ett halvår har jag känt mig nedstämd och ledsen. Grejen är att jag känner mig väldigt ensam, det har fått mig att tappa livsgnistan. Nästan ingenting känns roligt, den enda jag egentligen vill är att ligga i min säng och sova och slippa tänka på verkligheten. Men ändå går jag upp till skolan varje dag och slänger på ett fejkleende. Jag är så trött på det vill bara skrika ut hur jävla dåligt jag mår. Har skurit mig i några månader och en gång tog jag en överdos av alvedon, jag känner ofta att jag inte vill leva mer.
Nadja

BUP svarar:
Hej Nadja och tack för ditt brev!
Jag vet inte vad som hänt som fått dig att känna dig så ensam, men jag förstår att du lever i en verklighet som känns helt hopplös just nu.
Du kämpar verkligen. Det krävs stor mental styrka att fortsätta att gå till skolan och samtidigt är det oerhört viktigt. Men, för vems skull måste du bära ett fejkleende? Är det för att du inte vill att andra ska veta hur du mår? Det är i så fall knepigt eftersom det är svårt att bli mindre ensam om man inte vågar låta någon se lite av vad som finns bakom leendet.
Har du någon i din familj som du kan prata med, eller tillhör familjen den verklighet du inte vill tänka på?
Jag tror att det är nödvändigt att du öppnar upp för någon att dela dina tankar med, du kommer inte att orka ta dig ur det helt själv.
Om inte familjen så kanske någon i skolan - skolsyster, skolkurator eller psykolog? Det finns också möjligheten att chatta anonymt på nätet, till exempel tjejzonen eller BRIS.
Om du kan börja med det, så kanske du kan börja tro på att någon kan förstå dig.