När jag blir kär kommer ångesten på köpet
Hej! Är en tjej på 15 år. Jag skiljde mig från ett nästan 2 år långt förhållande någon månad sedan och är över honom, absolut. Genast efter att jag blivit singel blev jag kompis med en kille, och när jag kände att jag höll på att bli kär fick jag ångest och hela vårt kompisförhållande rasade fast han var kär i mig med. Jag har lidit av depression/ångest i ca 3 år men ingen terapi har hjälpt och jag har accepterat att jag måste leva med ångesten. Jag har hånglat med en tjej med, det gick helt bra för att båda visste att vi bara vill hångla och kramas så jag fick ingen ångest av det. Men nu har jag igen börjat bli "closer" meden kille, och då jag erkände till mig själv att jag gillar honom som en kompis, kom ångesten igen. Jag är så rädd att om jag blir kär eller lycklig kommer ångesten genast på köpet. Jag hartalat om detta med kurator och terapeout och vänner, killen ifråga som jag nu är väldigt nära vän med vet om min ångest osv, så det är inte ett problem. Är detta normalt, vad skall jag göra? Jag har lärt mig att inte försöka få bort ångesten för att då blir det bara värre, men jag vill ju förfan kunna vara lycklig och kär?
Ledsamtjej

BUP svarar:
Hej Ledsamtjej!
Jag förstår din frustration över att inte ha blivit kvitt dina bekymmer efter längre tid i behandling. Det låter emellertid som att du lärt dig många saker som kan vara hjälpsamma om dig själv och hur du kan hantera svåra känslor.
Du skriver att du har svårt att hantera ångesten som kommer när du träffat killar som du gillar. Ångest är ju en känsla som kan komma när det känns som att mycket står på spel, när man känner sig osäker eller förhoppningsfull.
Ibland bör man lyssna till ångesten när den försöker skydda oss från att göra saker vi inte vill. Andra gånger signalerar kroppen fel och vi behöver utmana ångesten/rädslan för att komma i kontakt med andra positiva känslor och erfarenheter.
Hur tror du att det är för dig i just de här situationerna? Vad handlar ångesten om? Kan det vara så att du känner större press på att det måste bli bra tillsammans med killarna än med tjejen av någon anledning?
Ångest kommer inte som ett straff när man känner sig lycklig. Snarare att den kan komma ur en rädsla för att lyckan ska försvinna.
Har man upplevt mycket ångest kan det sätta igång många tankar om att det ska bli så där superjobbigt igen. Väljer man att gå in i de tankarna brukar de kunna sätta igång mer ångest.
Ta det istället lugnt och använd dig av dina kunskaper om vad du mår bra av. Och fortsätt ta stöd ifrån de du har omkring dig när du behöver reda i dina tankar och handlingar!