Jag är desperat efter en lösning
Hej!
Jag vet inte riktigt var jag ska börja. Jag har varit spänd i skolan och i sociala sammanhang sedan 1:an, då jag är väldigt blyg. Jag tänker mycket på hur jag framställer mig själv och hur jag ser ut osv. Att slappna av och vara mig själv har jag aldrig kunnat göra riktigt. Eftersom sociala aktiviteter inte är roligt för mig har jag inte heller tyckt att vara med vänner varit så roligt, när kompisarna hade gått hem tyckte jag det var skönt att vara själv bara. Så efter det började jag mer och mer vara själv och hitta på anledningar till att slippa kompisarna. detta började kanske i 4:an. I 6:an hade jag slutat umgås med jämnåriga helt. Detta var inget problem för mig, hade inget socialt behov. Även inför släkt låtsas jag vara någon jag inte är, jag ler och sitter spänd. Det är mycket utmattande. Att vara mig själv skulle vara mycket lättare, men det kan jag inte. För jag är så nervös och tycker att det är så jobbigt så jag kan inte slappna av. Samma gäller skolan, inför elever och lärare. Att låtsas och vara spänd tar mer energi än att fokusera på mitt arbete i skolan. Det blir alltså väldigt jobbigt att vara i skolan, att se hur alla andra kan njuta av att vara i skolan bland folk och vänner, det får min självkänsla att sjunka. Jag är väldigt väldigt osäker på mig själv, på hur min personlighet är osv. Min självkänsla har varit nere sedan 6:an tror jag, den sjönk tills det tog stop(i 7:an) och resulterade till en depression. Sedan dess har jag varit hemma från skolan, haft många svåra kvällar med ångest, jag har mått dåligt och skurit mig. Men dock har jag inte tänkt på självmord. Det har gått mer än ett år nu. Jag har fortfarande ångest och mår fortfarande skit dåligt. Dessutom riskerar jag nu att gå om åttan och det vill jag absolut inte, men jag blir skitstressad så fort jag tänker på skolan, att göra skolarbete 1 timme om dagen ens klarar jag inte, det klarar jag inte utan att må jättedåligt. Det känns som om jag är i en stor labyrint, allt grubblande, jag vet inte alls vad lösningen är. jag har provat certralin och just nu provar jag en annan depressiv medicin som jag inte kommer ihåg vad den heter, samt droppar för att bli lugn. Har jag depression? Eller vad är detta? Allt jag vet är att jag har mått jättedåligt och att jag är desperat efter en lösning. Detta sliter på mig. Har ni något förslag på vad jag ska göra?
Tack i förhand.
Linnea

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Jag tycker att du beskriver väldigt bra hur din blyghet och osäkerhet gjort att du blivit alltmer isolerad och ensam. Du skriver att detta inte var något problem för att du inte hade något socialt behov. Om det bara är jobbigt är det svårt att känna behov av sociala kontakter. Om det skulle bli mindre jobbigt kanske ett behov skulle infinna sig?
Det borde finnas en hel del hjälp att få om du har svårigheter med sociala kontakter och det finns också hjälp att få om du har dålig självkänsla och dåligt självförtroende. Om den enda hjälp du får är medicinering så låter det, utifrån vad du skriver i ditt brev,  inte tillräckligt för att du ska få kraft att komma igång på något bra sätt. Då blir det lätt att man känner som du, att du befinner dig i en labyrint och inte hittar gången ut. Jag tror du behöver mer hjälp.
Jag tror att du skulle vara hjälpt av att ha någon typ av samtalskontakt. Men jag vet inte vilka kontakter du har och vilken behandling du erbjudits. Har du kontakt med BUP? Om inte är det ett ställe där du skulle kunna få hjälp och stöd. Har dina problem i sociala kontakter gjort att du inte vill ha någon typ av terapi eller samtalskontakt? Det finns många former och typer av behandlingskontakter och du skulle säkert kunna hitta någon form som passar dig. Så jag skulle föreslå att du tillsammans med dina föräldrar funderar över vilken ytterligare hjälp du behöver nu och tar upp frågan med den kontakt du har kring medicinering och skolan. Om du inte redan har en kontakt med BUP tycker jag du ska ta kontakt BUP där du bor.
Om man som du har svårt med sociala kontakter så brukar datorn kunna vara en stor hjälp. Många ungdomar med stora svårigheter i sociala kontakter kan skaffa sig bra kamrater på nätet. Hoppas du använder dig av den möjligheten. Det finns också möjligheter att anonymt chatta om sina problem med både Tjejzonen och Bris. Genom att chatta med dem kan du kanske hitta nya lösningar och om inte annat ha någon att samtala med som vill förstå och hjälpa dig.
Lycka till!