Vill veta om jag har Aspergers
Hej!!
Uhm, jag har velat gå på BUP för ett tag nu, på grund av att jag har depression och ångest ( social ångest), och sedan ett tag tillbaka (2-3 veckor veckor för att vara lite mer exakt) har min mamma gått med på det för att undersöka om jag faktiskt har det.
Jag har dock inte berättat att jag vill gå dit på grund av en till anledning, nämligen att jag har Aspergers och vill ha en officiell diagnos så att jag inte känner mig dåligt på grund av min självdiagnostisering. Min mamma är dock emot idén att jag är på autismspektrumet, varje gång jag tar upp det säger hon att hon visar samma symptom som jag, men aldrig skulle tänka sig ha det.
Nu undrar jag hur jag skulle kunna ta fram det framför henne eller om jag bara ska hålla tyst om det hela?
Jag har varit på BUP förut (på grund av depression) och det var där jag första gången hörde att det finns en sannolikhet att jag har Aspergers. Sedan dess har jag forskat mer om det, och efter 50 timmars noggrant läsande, kommit fram till att jag passar in på 90 % av symptomen.
Jag har även tänkt undersöka om jag har borderline och undvikande personlighetsstörning, då jag visar många symptom för båda dem.
Jag ursäktar min svenska.
Var snälla och hjälp!
A

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev! Du berättar om att du är deprimerad och har ångest och nu känner du dig också ganska säker på att du har Aspergers syndrom. Din mamma har gått med på att du söker hjälp på Bup för depression och ångest men inte för Aspergers. Om jag förstår dig rätt så undrar du nu hur du ska få henne att gå med på en aspergersutredning.
Det är beundransvärt hur aktivt du kämpar för att få hjälp med dina problem. Du är ute på nätet och tar reda på diagnoser och vad som ligger bakom dem och du försöker få med din mamma i att du vill ha hjälp och du har lyckats med det till en del.
Jag föreslår att du och din mamma börjar med att ringa Bup och be om att få en tid för dig där. När du och din mamma sedan är där, så får ni prata om allt ni vill ha hjälp med. Din mamma kan då ta upp sin eventuella oro för dig och din utveckling medan du kan berätta allt som du är orolig för eller vill veta. Sedan får ni komma överens med Bup om hur samarbetet ska fortsätta.  På så sätt får du hjälp av personalen på Bup att prata om Aspergers med din mamma. Det låter i brevet som om Bup redan vid det tidigare tillfället varit inne på att du troligen har den diagnosen och det kan ju göra att de även nu skulle tycka att det finns skäl att åtminstone ta ställning till sådan utredning. Du undrar också över ytterligare diagnoser och dem kan du också fråga om när ni är på Bup.
Jag hoppas du får samtal som känns bra för dig på Bup och att du så småningom får svar på alla dina frågor.
Lycka till!