Har extrem ångest och går inte utanför dörren
Hej jag är deprimerad och har extrem ångest går inte utanför dörren kan de hända att ja inte är ute på 3 dagar. går inte i gymnasie allt är piss, det enda jag gör på dagarna är att träna och spela dator. och tar hand om min hund. vad kan jag göra? vill verkligen inte mera. gör det inte bättre när jag tänker på en tjej hela tiden som ja blev stört kär i för ca. 1,5 årsedan. sen skildes vi åt som kompisar och har inte sett henne på säkert 8 månader. tänker på henne varje dag hon gillade mig med för 1,5 årsedan men hon hade kille sade hon. detta är kaos, hjälp mig hade jag inte haft min träning hade jag inte varit i liv. tack......

BUP svarar:
Hej!
Det låter som du befinner dig i en väldigt jobbig situation och jag kan lätt förstå att du känner att livet känns både hopplöst och trist. Jag blir faktiskt väldigt bekymrad när jag läser om din livssituation. Det ska inte behöva vara så att man som ung person nästan inte orkar med att leva.
Det går att förändra, det går att få hjälp och jag tycker det är modigt och bra att du nu tar ditt första steg, genom att skriva hit.
Du säger att du inte går i skolan, betyder det att du aldrig började på gymnasiet, eller började du, men har hoppat av? Har du funderingar på att börja skolan igen, så småningom?
En annan tanke som dyker upp är att du låter så ensam. Hur är relationen med dina föräldrar? Är de lika bekymrade som du, förstår de hur svårt du har det? Och har ni funderat på att söka hjälp för din nedstämdhet?
Det som ganska lätt händer när man är deppad och inte pratar med någon är att man så lätt fastnar i negativa tankemönster. Man har liksom ingen att "spegla" sig i, vilket gör att känslor av hopplöshet och värdelöshet liksom slår rot därinne i huvudet.  Det blir svårt att tänka om och tänka "rätt" om du förstår hur jag menar. En ond cirkel. För att komma ur detta behövs oftast professionell hjälp och det skulle jag rekommendera dig att söka. Du kan själv ringa till BUP, eller en vårdcentral eller be en förälder hjälpa dig. Du kan också vända dig till UMO för samtalskontakt. De har stor vana att hjälpa unga personer som har det tufft.
Det som jag tycker låter positivt mitt i allt det mörka är att du rör på dig och tar hand om din hund. Det är mycket bra och en av de saker vi alltid rekommenderar att man ska göra när man är deppig. Sova gott, äta bra och näringsrikt och aktivera sig.
Du berättar också om en, som jag tolkar det, olycklig, obesvarad kärlek till en tjej som du lärde känna för ett och ett halvt år sedan. Det är jättejobbigt att vara kär när det inte är besvarat. Jag tror alla kan känna igen sig i den känslan. Att du sitter hemma och tänker på henne hela tiden gör det naturligtvis inte lättare att komma över henne.
Jag har inget supertips på hur du ska komma över henne, om det är det du vill. Allt jag kan säga är att det kommer att bli lättare (säger en som vet). Att söka sig ut kommer att hjälpa dig, att göra roliga saker med kompisar, kanske hitta en spännande hobby som ger dig möjlighet att träffa någon ny, vän, eller kärlekspartner. Få tankarna på annat för en stund, så att säga.
Slutligen vill jag ge dig ett tips på en chatt där du kan prata om allt mellan himmel och jord med någon som verkligen lyssnar och förstår. Kolla in dem!
Och du, vänta inte med att söka hjälp längre. Du har tagit första steget, dags att ta steg nummer två nu. Ditt liv kan bli så mycket bättre, jag lovar dig.
Var riktigt rädd om dig och stort lycka till!