Ingen lyssnar på mig
Hejsan! Jag lider av depression och har sedan 1 år tillbaka skurit mig ungefär varje dag. Jag tänker på döden hela tiden, och lyssnar på depplåtar varje dag. I skolan gråter jag varje rast, och när jag ville prata med kuratorn så sa hon att hon inte tyckte det var så viktigt så jag fick gå. När jag försökte prata med mina föräldrar sa dom att jag skulle gå till ungdomsmottagningen, vilket jag gjorde. När jag kom dit pratade jag verkligen ut. Men kuratorn ja snackade med sa typ inget bra. Hon sa att jag skulle börja baka saker jag tycker om. Och detta var i september förra året. Sen dess har jag försökt prata med en av mina bästa vänner. Hon lyssnade väldigt bra, och förstod mig. Men nu typ "skämtar" hon om självmord varje dag. Får hon dåliga betyg säger hon att "ånej jag kmr ta självmord om jag får ett till sånt här betyg". Jag orkar verkligen inte mer. Ingen lyssnar på mig. Vem kan jag prata med? Vart ska jag gå? Jag har försökt ta mitt liv ett antal gånger, men alla mina vänner sprider vidare detta till andra som säger att jag är "attention whore". Snart tar jag mitt liv. Hjälp!
Melody :(

BUP svarar:
Hej Melody!
Du förmedlar verkligen bilden av att du önskar ha någon att prata med, som förstår dig och som lyssnar. Det behöver vi alla för att må bra. Släpp inte hoppet på att det kan bli så! Tillsammans med andra kan de svåraste problem kännas bättre och lösas. Jag vet inte hur ditt liv ser ut i övrigt, men det verkar som att du funderar över många tunga saker som gör att det stundtals känns hopplöst. Självklart behöver du hjälp i allt detta!
Utan att veta exakt vad du har behov att prata om, så funderar jag över ifall de saker som du pratar om blir tunga för den som lyssnar att bära? Även om den som berättar "bara" vill att vännen ska lyssna så vill vänner ju gärna hitta lösningar. Vissa saker kan vänner uppleva svåra att veta hur de ska hjälpa till med. Den osäkerheten kan leda till skämt eller att de undviker att lyssna.
Du har erfarenhet av en vän som lyssnade väldigt bra. En god erfarenhet, men jag tror även att det skulle vara hjälpsamt för dig att ha en professionell kontakt. Du behöver hamna "rätt" och hitta någon professionell som du kan prata med på ett sätt som gör att du känner dig lyssnad på.
Det är inte alltid det enklaste (det vet ju du som har erfarenhet av att ha provat att söka stöd tidigare), men jag vill verkligen uppmana dig att försöka igen. Att samla kraft och försöka igen är det enda sättet att få till den positiva förändring du så gärna vill ha och förtjänar!
Du är ingen "attention whore" -du behöver bara hitta rätt ställe och person för dig att prata med! Detta för att du ska sluta med de skadliga handlingar och tankar som du har i nuläget och som inte leder dig i en positiv riktning - tvärtom. Tillsammans med en professionell kan du dessutom känna dig trygg med att inga rykten startas när du berättar viktiga saker. Det finns bra hjälp att få!
Jag råder dig att ta kontakt med skolkuratorn, ungdomsmottagningen eller BUP. Om det känns som ett för stort steg - kanske på grund av rädsla att inte bli lyssnad på - så råder jag dig att kontakta Tjejzonen eller BRIS för att tillsammans med någon där fundera över hur du kan berätta om vad du vill ha hjälp med.
Då ökar chanserna för att du ska bli bemött på det sätt du önskar.
Ta hand om dig och våga tro på en förändring!