Ingen förstår mig
Hej
Har gått hos bup nu ett tag. Mår väldigt dåligt, tänkt ta livet av mig osv. Men problemet är att det känns som att mina föräldrar inte bryr sig om mig längre. Har en yngre bror, som har dyslexi, och har såklart har mina föräldrar hjälpt honom och allt. Vilket dom borde! Men dom glömmer bort mig. Vi är en väldigt musikalisk familj, så ska berätta en sak som hände för ett tag sedan. Jag hade ett uppspel, (delar in oss i grupper i klassen, lär oss en låt, och visar upp för klasskamraterna) och visade en video på min grupp när vi spelade. Jag vart väldigt stolt då det vart mitt första uppspel. Dom svarade inte mer än att "det var bra" och "bra jobbat" . Några veckor efter det visade min yngre bror upp en video när han och hans kompisar spelade en låt ( precis som jag gjorde). Då blev mina föräldrar jätte glada! och skickade videon till hela jävla släkten och la ut på facebook och vart jätte stolta! Det gör mig riktigt ledsen! Dom bara skiter i det jag gör, men om min bror gör något då är det fantastiskt, och det har hänt ofta! Dom har även snackat en massa skit om mig till min bror, t.ex att jag är dålig på vissa grejjer, och att min bror måste öva upp dom grejjerna så att han inte går samma väg som mig. Dom grejjerna har även vart dom som jag tyckt jag vart bra på, EN grejj som jag tyckt jag vart bra på, och dom tog bort den. Dom får mig känna mig värdelös. Men dom tror att allt är bra, även dom på bup tror att allt är bra men det är det inte. Ingen förstår mig. Vet inte vad jag ska säga till hen jag pratar med på bup heller. Allt är bara dåligt och går bara nedför, trodde det skulle bli bättre när jag gick till bup, men har nästan blivit sämre.
Värdelös

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du skrev ner dina tankar och skickade dem till oss nu när mycket känns tungt. Att gå runt och känna sig värdelös och bortglömd är skitjobbigt. Då är det klokt att precis som du gjort vända sig till någon i hopp om förståelse!
Vad bra att du har en pågående kontakt på BUP. Det är naturligtvis tråkigt att du funderar över huruvida kontakten är hjälpsam, men du beskriver något som jag tror att många som går på BUP kan känna igen sig i. Hur svårt det faktiskt kan vara att känna sig förstådd och att kontakten på BUP kan behöva arbetas fram.
Det första steget är att man känner sig tillräckligt trygg i kontakten. Att man vet varför man går dit och hur det går till. Det är grunden. Sedan är det viktigt att veta att man inte behöver presentera färdiga resonemang i samtalen på BUP. Det viktiga är att man vågar ta upp tankar och känslor. Till exempel en sådan sak som att dina föräldrar verkar fokusera så mycket på din bror just nu och hur det blir för dig.
Ofta kan det räcka med att säga - precis som du gör i ditt brev hit - att det känns som att allt är dåligt, att det går utför och att du du inte känner dig förstådd. Genom att visa mer av sig själv ökar man chanserna till att känna sig sedd!
Då får behandlaren en inblick i hur det är för dig och tillsammans kan ni prata och fundera över vad du behöver för att må bättre. Ni kan behöva prata flera gånger, utvärdera och se vad som funkar för dig. Det är inte alltid så enkelt - så det gäller att orka hålla i och ge behandlingskontakten lite tid.
När man mår dåligt är det lätt att känna att man är dålig. Alla har vi behov av att personerna vi har omkring oss visar sin uppskattning. Men det blir lite extra viktigt i tunga perioder.
Du uttrycker en tydlig önskan om att dina föräldrar ska visa sig stolta och uppmärksamma dina positiva handlingar och egenskaper. Det skulle hjälpa dig att må bättre och därför blir det ju viktigt att de får höra det. Jag vet inte hur dina föräldrar är, hur lätt de har för att lyssna på dig, hur oroliga eller arga de kan bli.
Om du vågar och vill kan du ta upp med dem att du skulle önska fler positiva reaktioner från dem. Inte som kritik, utan för att visa att du behöver dem och deras stöd.
Om det känns för knepigt att ta det samtalet på egen hand så råder jag dig att ta upp det med din behandlare på BUP. Då kan du förhoppningsvis få mer tankar kring hur du kan känna ökat stöd från dina föräldrar.