De är trötta på mig
Hej!
Jag är 17 år och jag har atypisk autism och psykos
hör och ser saker daligen och är livrädd vet knappt vad som är sant och inte verklighet längre , vad ska jag göra ?
jag vet inte vem  jag ska ta kontakt med tror bara att dem är arga på mig om ajg skulle berätta och bli inlagd det känns som om dom är trötta på mig
Anna

BUP svarar:
Hej Anna!
Jag förstår att det är inte lätt för dig. Du skriver att du har två diagnoser som visar att du har en hel del svårigheter och mycket att kämpa med. Om du dessutom också tror att din omgivning eller dina behandlare är "trötta" eller "arga"på dig, blir det ännu svårare för dig.
Det finns en risk att dessa misstankar förhindrar dig i att säga hur det är med dig och då kan du inte heller få den hjälp och stöd du behöver.
Du ska absolut berätta för dem vad du ser och hör för saker, och att du är så osäker på vad som är verkligt och vad som bara finns i dina fantasier. Det är jätteviktigt att du har förtroende för dem som är ansvariga för dig och för din vård. Jag tror inte en sekund att de blir arga på dig. Och för det mesta brukar man inte lägga in patienter om det finns möjlighet att behandlingen kan fortsätta inom öppenvården.
Försök att lita på att man är beredd att hjälpa dig hur länge du än behöver hjälpen. Vi inom vården försöker alltid se till patientens bästa.
Berätta alltså, så hjälper du dig själv på bästa sätt.