Mår värre än vanligt
Hej. Jag har funderat ett tag på hur jag känner och ifall jag borde söka hjälp för hur jag mår. Grejen är den att jag vill gärna ha hjälp p.g.a att jag mår väldigt dåligt större delen av dagen. Har nämligen gjort det i några veckor nu. Och då menar jag att jag mår ganska mycket värre än vanligt. Har mått dåligt i minst ett år men har aldrig vart såhär illa. Det enda jag vill göra är att vara instängd på mitt rum hela dagarna. Jag vill liksom inte socialisera mig med folk längre. Jag har ingen motivation för något längre. Jag klarar inte av att koncentrera mig eller sitta still i skolan, mitt ben är alltid i rörelse. Jag tycker inte att något är kul längre, inte ens saker som jag brukade älska att göra. Det enda jag tänker på är hu mycket bättre allt vore om jag kunde sova för alltid.
Men jag är rädd för att söka hjälp, jag vill inte att min familj ska få reda på hur jag mår och jag HATAR att prata om hur jag mår med någon jag står nära eller en främling. Vad ska jag göra?
Ledsen tjej

BUP svarar:
Hej Ledsen tjej!
Det är inte i sin ordning att du mår sämre och sämre och drar dig undan olika kontakter och aktiviteter. Jag vet inte vad som ligger bakom att du hamnade i detta stämningsläge, men om det nu har pågått i minst ett år är det hög tid att göra något för att du kommer vidare.
Att hata att prata med närstående eller tvärtom med en främling försvårar så klart att du söker hjälp. Det är jättesvårt att få hjälp om man inte talar om att man behöver den och vad svårigheterna är.
Ett mellanting kan vara att du tar kontakt med tjejzonen.se där du anonymt kan chatta med någon som kan ge dig stöd och vidare vägledning.
Man kan numera även ringa till vårdcentralen för att få kuratorshjälp.
Ungdomsmottagningen är också en möjlighet. Jag skickar med lite materiel till dig vad händer om du vänder dig till BUP och lite annan läsning.
Men glöm inte: det kan finnas hjälp för dig i din närmaste familj. Försök tala med din mamma eller pappa.
Sök hjälp så du kommer ut ur denna ordentliga svacka i ditt liv - det kan vi alla då och då behöva.