Känner mig så jävla vilsen
hej jag är tretton år (snart fjorton) och vill typ försvinna. Jag känner mig så jävla vilsen. Ibland så måste jag nästan använde hela min energi för att komma upp på morgonen och gå till skolan. Jag vill göra massor av saker i mitt liv, men när jag tittar på min "framtid" så känns det ändå inte som om det kommer bli så. Jag vill inte dö jag vill bara inte leva. Staden jag bor i kväver mig, jag kommer dö här. Snälla hjälp mig
kapten

BUP svarar:
Åh, tjejen, det verkar vara en jobbig känsla du sitter med. Att bara känna att livet och vardagen känns som en lååång och tuuung uppförsbacke….
Vad kan jag säga för att trösta?
Jo… att du verkligen inte är ensam om att känna så. Att det kommer att vända, det kommer inte alltid att kännas så. Att du, kanske med lite hjälp, kan hitta sätt som gör att livet känns lite lättare och roligare.
För du är verkligen inte ensam. Vi på BUP träffar många ungdomar som känner som du. När man är i din ålder så är det mycket nytt som händer. Både i kroppen (kroppen beter sig på nya sätt), i huvudet (man börjar se saker på ett annat sätt, tänka nya tankar), i själen (man kan känna tusen olika känslor, och de kan pendla typ från minut till minut) men även socialt (helt plötsligt kan det bli knepigt att umgås, det är liksom nya regler och nya saker som händer som man inte har riktigt koll på). Allt det här tar en massa energi, och kan verkligen göra en deppig. Och det är många som, precis som du, bara skulle vilja slippa alltihop.
Jag önskar jag kunde lova att ”det går över”. Tyvärr är det ju inte riktigt så enkelt. Men det jag tror mig våga lova är att det kommer att vända, det kommer att kännas lättare! Jag tänker att du, och många med dig, kommer att hitta sätt att hantera den där jobbiga känslan. Vissa hittar egna (mer eller mindre bra) strategier. Andra behöver lite hjälp på traven.
Mitt tips till dig är att prata med någon du har förtroende för. Någon vuxen. Det kan vara en förälder, eller en släkting, eller din mentor, eller en tränare eller präst…. Det kan räcka jättelångt att bara sitta ner och berätta om det man tänker och känner, att sätta ord på det jobbiga, och få lite tips och råd från någon bra person. Ibland kan man dock behöva prata lite mer och få lite mer handfast hjälp om vad du ska göra för att må bättre… och då kan ju t ex skolkuratorn vara en bra person att vända sig till! Du skulle också kunna chatta lite med en ”storasyster” på www.tjejzonen.se. Det här med att prata brukar vara jättebra, man får liksom lite mer distans till sitt liv och sin situation, vilket kan hjälpa en att släppa vissa saker och kanske ta tag i andra.
Sen finns det ju några superviktiga saker du kan göra under tiden (jag vet, du har säkert hört dem förr…. Men jag lovar – de hjälper!!!):
Se till att sova ordentligt – livet kan kännas jättedeppigt om man sover för lite. Sömnen har oerhört stor påverkan på hur vi mår! Äta ordentligt – samma där! Äter man dåligt eller för lite, så påverkar det humöret och måendet. Att sköta vardagen, att hålla på rutinerna och gå till skolan och sina aktiviteter – jätteviktigt. Jag tycker att det är toppen att du kämpar på med det! För om man börjar ge efter, dra sig undan, så blir det lätt en ond spiral, och man bara börjar må ännu sämre efter ett tag… många känner sig dessutom misslyckade. Rör på dig fysiskt! Varje dag! Och glöm inte (och det här är det allra viktigaste) att göra sådant som är roligt, sådant som du mår bra av och som ger dig energi… och att göra det med dem som tycker om dig!
Lycka till!