Ser mitt liv som meningslöst
Hejsan,
Efter 6:an så hände det något och där i början av 7:an så hamnade jag i en depression, jag vet ärligt inte vad som låg bakom det, men det kan nog ha med att jag var ganska rädd efter 6:an, börjar på en helt ny skola nya personer. Det slutade men att jag började skära mig i början av läsåret i 7:an men slutade ungefär förra året i höstas, mina föräldrar visste om det och det var nog därför jag verkligen försökte att sluta.
Jag ser mitt liv som någonting meningslöst, för vad är meningen med att leva om du ändå ska dö? Fast jag håller mig stark för min lillebrors skull, jag vill inte att han ska behöva växa upp utan en syster, eller om någon frågar om han har syskon och han svarar att hans stora syster tog livet av sig. Det är han det som håller mig vid livet just nu.
Skolan fungerar dåligt, jag ligger efter, är hemma ofta för att det känns tungt att gå till skolan, jag låser mig i toaletten minst 1 gång per dag i skolan och bara gråter, jag kan inte hjälpa det, jag har försökt att ta tag i allt men jag har inte orken. Jag behöver bra betyg för att komma in på ett bra gymnasium och sen få ett bra jobb som betalar bra, det är det mitt liv går ut på, men jag är rädd att jag inte fixar skolan och jag är verkligen jätte rädd. "Vännerna" är inte heller till nån hjälp, de stöttar inte direkt mig och jag har aldrig nånsin sett de som mina vänner, bara människor jag pratar med, bara människor jag är med för att vi träffas 5 gånger i veckan.
jag älskade att, dansat ballet, spela piano och dansa vanlig dans men någonting hände och allt det jag älskade att göra slocknade. Jag sover mycket, men det är det ända sättet då jag får lite lugn och ro för min kropp och hjärna, jag är stressad om allt hela tiden och det gör mig galen. Dock har jag en dröm och det är att försvinna, från allt bara ett tag, dit där ingen känner mig eller vet vem jag är, det är det jag behöver men man får inte alltid det man vill ha.
Min fråga är att borde jag prata med någon? då menar jag borde jag gå till Bup? söka efter någon psykolog? jag vill verkligen bli bättre.
I

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev! Du beskriver så insiktsfullt hur svårt det blev för dig när du började högstadiet som innebar ny skola och nya kamrater. Du upplevde att du hamnade i någon slags depression och du tappade lusten för sådant som du älskat tidigare, sådant som att dansa balett, spela piano och dansa vanlig dans. Nu känns allt meningslöst för dig och du skulle helst bara vilja försvinna, om det inte var för din lillebror som betyder väldigt mycket för dig.
Du undrar om du borde gå och prata med någon och det tycker jag absolut att du ska göra. Du har det så tungt och slitigt så du behöver få hjälp. I en samtalkontakt skulle du kunna förstå hur det kommer sig att du blivit så nedstämd och ledsen och tappat lusten för mycket och framförallt hitta vägar ur det tunga.
Du beskriver skolsituationen som mycket besvärlig just nu. Du kämpar, men är rädd för att du inte kommer att orkar sköta skolarbetet i den utsträckning som du vill. Jag tycker det är alarmerande att du dels ofta stannar hemma från skolan pga att du inte orkar eller är så ledsen, att du låser in dig på skoltoaletten minst en gång om dagen, då du är i skolan. Allt det här talar för att du behöver hjälp med att se över hela skolsituationen och att man från skolhåll måste fundera tillsammans med dig, hur det går att förändra skolsituationen, så den fungerar bättre för dig.
Om det känns möjligt för dig, så tycker jag att du ska be dina föräldrar ringa till närmaste BUP-mottagning och be att få en tid till dig där. Jag tycker också att du ska söka upp skolkuratorn och be om hjälp för att reda upp skolsituationen för dig. Den kanske går att anpassa på något sätt så att du orkar vara där utan att behöva bli ledsen och utan att bli så stressad att du mår dåligt. Skolan har skyldighet att hjälpa dig nu då skolsituationen inte fungerar bra för dig. Det är absolut inte så att det bara är du som har skyldighet att klara av skolarbetet.
Hoppas det går att ordna så att du snart kan få det stöd du behöver både från BUP och från skolkuratorn.
Lycka till!