Kan man bli sjukskriven från skolan?
Hejsan! Jag är en tjej på 13 år som mår väldigt dåligt. Och jag undrar om man kan på något sätt bli sjukskriven från skolan. För eftersom att mina tankar på döden och hur mycket jag hatar mig själv sätts igång ännu hårdare när jag är där så kan jag inte prestera bra. I julas var mitt bästa betyg D, super dåligt alltså. Det är för att jag verkligen inte kan koncentrera mig överhuvudtaget när jag är där. Så min fråga är alltså, kan man bli sjukskriven? Och hur?
Nicole

BUP svarar:
Hej Nicole och tack för ditt brev!
Det låter som att du har det jobbigt just nu. Du beskriver att du har en tuff situation i skolan, där du upplever att du har svårt att koncentrera dig och kämpar hårt och ändå inte får de betyg du skulle vilja. Den här situationen får dig att må dåligt och tankarna på döden kommer upp.
Jag förstår att du skulle vilja slippa allt en stund, och därför frågar om sjukskrivning. Men den tanke som dyker upp i mitt huvud är: Skulle en sjukskrivning lösa ditt problem? Och vad händer efter sjukskrivningen?
Näe, jag tror vi ska tänka från ett annat håll. Jag tänker att det är superviktigt att man ser över din skolsituation ordentligt. För en sak är säker: man ska inte behöva ha det som du beskriver!
Jag tror att det är viktigt att du har med dig dina föräldrar i detta, och även din mentor. Jag tänker att ni tillsammans ska sätta er ner och prata om hur du har det och hur du upplever det. (Du skulle gott kunna visa dem det lilla brev du skrivit hit – du har beskrivit din situation på ett mycket klart och tydligt sätt). Det finns nämligen mycket man kan göra för att underlätta för dig, men för att kunna göra det måste skolan förstå hur du har det och vad som blir svårt. Skolan brukar kunna hjälpa till att anpassa så att det blir lättare för dig att koncentrera dig, kanske ska man titta på om du ska ta bort ngt ämne ett tag, alternativt få läxor på ett annat sätt eller jobba utifrån ett annat upplägg… (det här brukar lärare vara jättebra på!).
Jag tror också att det skulle göra dig gott att prata med någon för egen del… Mitt tips är att du knackar på hos skolkuratorn! (de brukar vara jättebra på att prata med ungdomar!). Om det skulle visa sig nödvändigt att sjukskriva dig, kan hen hjälpa dig att få kontakt med doktorn eller BUP.
Så, för att sammanfatta:
-          Prata med dina föräldrar och din mentor (eller någon annan bra lärare). Visa gärna ditt brev. Förklara hur du har det, och att du skulle behöva hjälp för att orka fortsätta gå i skolan.
-          Prata med skolkuratorn.
-          GÖR DET NU! Redan idag!
Och du, glöm inte att vila/återhämtning (att ha roligt, att göra sådant som ger en energi) är viktigt för att orka!
Varmaste lycka till!