Rädd för att spy
Hej,
Jag har emetophobi (rädd för att spy) som gått ur kontroll. Jag sitter uppe på nätter som nu t ex och sitter och skakar hysteriskt och skrämmer mig själv jätte mycket. Jag är så himla rädd och vågar inte väcka någon. Mamma och pappa vet om och ska boka terapi men känns som om det är en evighet fram till dess. Snälla hjälp mig jag mår inte bra

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du känner att du vill ha hjälp med din rädsla för att kräkas nu när det känns som att den tagit för stor plats i ditt liv. Att känna stark rädsla eller ångest kan ge starka kroppsliga upplevelser som skakningar, svårigheter att andas, tryck över bröstet med mera. Sådana starka upplevelser är självklart jätteobehagliga och det är inte konstigt att du blir skrämd av dina reaktioner. Men det finns god hjälp att få!
Till BUP kan du eller dina föräldrar ringa för att boka en tid för bedömning. Vilken hjälp du behöver få går inte att svara på utan att träffa dig och få mer information om hur du har det. När man vet mer så handlar behandling om att utmana rädslan och ångesten. Ångest i sig är inte farligt att ha men kan kännas väldigt obehagligt ändå. Jag länkar här nedan till lite bra information för dig att läsa om rädslor och ångest.
Det viktiga just nu är att du tillsammans med de du har omkring dig kan hitta sätt så att du inte behöver känna dig så ensam och rädd. Jag råder dig att prata mer med dina föräldrar om hur du mår, så att de kan stötta dig att stå ut med ångesten när den kommer i väntan på besöket hos en behandlare. Försök även att fortsätta leva så vanligt som möjligt, gå i skolan, träffa kompisar och gör aktiviteter. När man känner ångest är det lätt att dra sig undan och bli passiv och det är du inte hjälpt av. Tvärt om -det gäller att inte låta ångesten ta över!