Blir lätt arg och går över gränserna
hej!
Jag undrar lite om mig själv.
Jag blir lätt arg och går över gränserna, kastar saker på mina föräldrar och säger emot. jag kan inte ta att jag har fel fast jag vet att jag har det, jag måste svara dumt tillbaka och sen ångrar jag mig men kan inte visa det för den jag varit dum emot. Alla klagar på min attityd och mitt humör, skolan, tränare och mina föräldrar, jag orkar inte ha det så här längre men vet inte hur jag ska sluta, jag har försökt allt, jag mår dåligt av det här och behöver hjälp
LA

BUP svarar:
Hej LA!
Vad bra att du skriver till oss när du känner att ditt humör är över gränsen och att du inte mår bra. Ofta kanske ledsenhet hamnar i fokus när man pratar om att söka hjälp för jobbiga känslor, men svårigheter med att hantera ilska kan vara minst lika kämpiga att hantera. Det är starkt och klokt av dig att höra av dig och vilja ha hjälp!
Vi har alla olika lätt för att att visa olika känslor. Man brukar prata om olika temperament för att beskriva olikheter i hur lätt man blir arg eller agerar ut. Det betyder att det finns olika sätt att vara på, vilket är okej.
Oavsett vilket temperament man har behöver man lära sig att hantera sina handlingar och bli medveten om hur man tänker och känner. Det är viktigt att lyssna på signaler från sig själv och omgivningen på att ens handlingar leder till problem eller att man inte mår bra. Det låter som att du är i det läget då du känner att du skulle vilja kunna agera annorlunda.
Det är viktigt att fundera över är vad det är som du går igång på i en situation för att kunna lära dig hantera ditt humör. Då gäller det att hitta strategier för att hinna stanna upp och tänka. För att på så sätt lära dig mer om dig själv och hur du kan göra för att inte tappa kontrollen och göra saker du egentligen inte vill göra. Ibland kan ledsenhet och stress även komma ut som ilska. Det kan du undersöka när du hittat din broms för att hinna tänka och känna efter.
Ett annat tips är att träna på att be om ursäkt. Det kan kännas skitjobbigt och kommer inte naturligt för oss, det är något man lär sig. Det är absolut en förmåga som man kan träna upp och som kan hjälpa till att hejda situationer som kanske annars skulle kunna gå över styr. Ursäkter hjälper även till att reparera i relationer om det blivit fel. Och fel gör vi alla!
Jag vill gärna tipsa dig om två sidor på nätet som du kan läsa mer på. På Klara livet kan du hitta råd och övningar. På Snorkel finns bra information och strategier för att träna på att hantera olika känslolägen.
Det är även viktigt att du berättar för de personer du har närmast omkring dig om att du upplever ditt humör som ett bekymmer. Att prata om det i ett lugnt läge gör att ni tillsammans kan hjälpas åt för att försöka förändra de situationer du upplever som jobbiga. Att våga berätta att du vill ha en förändring visar på mod och mognad!
När man lärt sig att hantera sitt humör kan förmåga till att känna och uttrycka ilska vara en god egenskap som kan hjälpa en med att till exempel säga ifrån om man blir felaktigt behandlad. Så kämpa på med att förstå mer av vad det är som i nuläget blir svårt för dig, så kan det i framtiden hjälpa dig!