Alla ser mig som en glad person
Jag mår så jävla dåligt inombords men kan inte visa det utåt. Alla ser mig som en lycklig och glad person som inte har några bekymmer. Kan inte visa hur jag mår alls och vågar inte ta kontakt med någon. Skär mig och gråter varje dag. Vad skall jag göra?! Föräldrarna går inte att prata med!!
Ellinor

BUP svarar:
Hej Ellinor och tack för ditt brev!
Det du berättar om tror jag är något som många kan känna igen sig i. Jag har länkat lite frågor och svar från andra ungdomar som beskriver hur de lever med oro och ledsenhet men att de inte - av olika anledningar - visar det utåt.
Det är sorgligt att det finns så många människor, båda unga och vuxna, som inte har någon de kan söka tröst och stöd hos. Eller som tror att det inte har någon. Undrar varför det är så? Kanske beror det på att man inte vill vara "till besvär", inte belasta någon med sin börda? Kanske handlar det om att man inte litar på att det man säger i förtroende förblir förtroenden? Kanske har man dåliga erfarenheter av att öppna sig?
Jag tror också att vi människor kan känna i det närmaste orimliga, krav på oss att vara just lyckade, utåtriktade, och bekymmersfria. Och om alla går runt och verkar så där glada och sorglösa så kan man nog lätt tänka att det är något fel på en, om man mår dåligt.
Men du - jag tror det är väldigt få människor som aldrig har känt nedstämdhet, sorg, ensamhet, känslor av att vara misslyckad, osäkerhet och oro inför framtiden.
Jag vill  be dig att inte vara så sträng mot dig själv. Jag vill be dig att samla lite mod och prata med någon. Du har skrivit hit och det är jättebra. Det bevisar för mig att du inte har gett upp.
Om det känns jätteläskigt att prata med någon i din närhet, till exempel skolkuratorn eller UMO, så kanske du kan prova att chatta anonymt med en Storasyster hos Tjejzonen. Där finns det också möjlighet att chatta i grupp med andra tjejer som har det tufft med livet.
Så småningom kanske du vågar ta steget fullt ut och söka stöd av någon i din familj? Jag tänker att du tillsammans med någon online kan få hjälp med hur du kan prata med dina föräldrar, till exempel.
Jag vill inte att du ska vara ledsen och skära dig mer. Det går att få hjälp - du måste bara våga be om det. Det kan kännas läskigt, men det är värt det. Jag lovar!
Var rädd om dig!