Hur ska jag göra för att må bra?
jag vill kanske ta livet av mig eller aa jag vet inte. har ett skadebeetende och vet inte hur jag ska kunna göra för att må bra,
. jag har världens bästa mentor men vågar inte fråga om hjälp. har vänner osv  men känns ändå inte som om dom finns där, har också funderingar om jag är deprimerad.
men vet inte heller exakt vad jag mår dåligt för. väldigt dålig självkänsla. och hat slutat äta för att gå ner i vikt. mina föräldrar förstår mig inte alls.
ms

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Det låter som att du har det tufft just nu. Vad bra och klokt av dig att skriva hit! Vet du, det är inte alltid lätt att veta varför man mår dåligt. Det är många ungdomar som, precis som du, tycker att de egentligen har det bra men ändå så mår de dåligt.
Vad kan man göra då? Att strunta i det för länge är ingen bra idé. Nej, det bästa man kan göra är att faktiskt prata med någon om det. En vuxen person, som har möjlighet att hjälpa till. För det är ju först när man pratar om det som man kan få hjälp.
Att prata om saker brukar göra ”det stora svarta” lite mindre, och lite mindre svart. Genom att prata om det kan det också bli tydligare för en vad det är som tynger en, det blir liksom lite tydligare i konturerna. Genom att sätta ord på det tunga, så kan det också bli klarare för en hur man ska gå vidare.
Det gläder mig att du har en mentor som du gillar och har förtroende för. Det är ett jättebra ställe att börja på. Jag vet ju inte vad det är som gör att du inte vågar be om hjälp. Så jag skriver några tips som jag ändå hoppas blir till hjälp!
Att man inte vågar kan ju handla om olika saker: till  exempel att man inte vågar gå fram, att man inte vet hur man ska fråga, att man inte vet hur man ska berätta om det som skaver, att man är orolig för vad som händer sen…
Mitt första och enklaste tips är att gå fram till din mentor och säga att du skulle vilja prata om en sak med hen och fråga när hen har tid att prata med dig, ostört. Och sedan, när ni ses, bara rakt av berätta vad du känner och hur läget är.
Men, det här att bara gå fram kan ju vara svårt. Ett alternativ kanske kan vara att sms:a eller maila hen och fråga samma sak?
Om det känns jobbigt att muntligt berätta om det som känns svårt, kan du skriva ner det i ett brev? Det behöver varken vara långt eller välskrivet, det räcker med kanske bara några få meningar.
Jag tänker att du på sikt kanske skulle behöva någon professionell att prata med… kanske din skolkurator eller en kurator på UMO. Och att dina föräldrar på något sätt behöver få reda på hur du mår och hur du har det… det är ändå de som finns närmast dig i vardagen och kan stötta dig hemma.
Men det här kan säkert din mentor hjälpa dig med. Så börja där!
Du kan också kika in på tjejzonen.se och chatta med en storasyster… kanske du kan få lite tips och stöd där!
Lycka till!