Hur ska jag få tillbaka livslusten?
Jag orkar inte leva längre. Hela skoltiden har varit en stor plåga. Jag presterar bra i skolan jaa, men jag mår ändå inte bra. De senaste 3 åren har blivit värre hela tiden. Nu känns det tungt att stiga upp och har ångest varje dag. Varje kväll gråter jag för olika saker. Jag trivs inte att leva längre. Har hänt sig ett antal gånger att jag skurit mig för att jag inte orkat mer. Jag gör det inte för att dö utan för att känna samma smärta som jag känner inombords. Jag tar illa upp för minsta lilla negativa kommentar och gör det till en stor sak. Det har hänt så mycket på senaste tiden och jag orkar inte längre med allting. Vill bara dö. Då jag gråter om kvällarna far jag oftast ut och köra så ingen märker, vilket ju inte är så himla bra då allt blir suddigt. Jag kan inte ens sova på nätterna längre. Om jag är ärlig, vet jag inte när jag senast har haft en bra dag. Varje dag är jag på dåligt humör och varje dag är en ren pina för mig. Vad skall jag göra för att få tillbaka livslusten igen? Vågar inte be om hjälp och jag kan inte förklara saker. Har så mycket att berätta åt någon men jag kan inte. Jag kan inte berätta saker åt folk fritt formulerat utan måste få det i frågor som jag svarar på och då är det inte ens alltid så att jag kan berätta. Vill ha hjälp men vet inte hur.
Lina

BUP svarar:
Hej Lina och tack för ditt brev!
Det låter som att du har det tufft, och har haft det så ett tag. Vad klokt att du skriver hit och att du därmed har börjat din väg till att må bättre.
Du vill ha hjälp. Det är en bra utgångspunkt. En annan mycket bra utgångspunkt är ditt brev hit. Du beskriver på ett bra och tydligt sätt hur du har det och hur du mår. Att visa brevet för den du sedan väljer att prata med är en perfekt början. För det här med att prata med någon, att berätta, är liksom nyckeln till att komma vidare.
Du är 18 och hamnar då tyvärr utanför BUP:s åldersspann. Men det finns andra att vända sig till. En bra grej är såklart om man kan prata med sina föräldrar om saken. De kan stötta dig i vardagen, men också hjälpa dig att komma till någon professionell.
Men i din ålder så är det inte alltid man vill blanda in föräldrarna. Om det är så, så rekommenderar jag dig att gå till din skolkurator eller skolsyster. Alternativt en kurator eller psykolog på ungdomsmottagningen.
På vissa ställen har även vårdcentraler kuratorer och/eller psykologer man kan prata med. På dessa ställen kan de också remittera dig till andra ställen, om det skulle behövas.
Vem du än väljer av dessa behandlare, så är de utbildade och vana vid att prata med ungdomar. De är liksom skolade i att ställa frågor… så det behöver du inte vara orolig för. Du kommer att få hjälp med att berätta och förklara. På flera ställen börjar man med att fylla i formulär med olika frågor om hur man mår och dessa kan då också bli en bra utgångspunkt för samtalet.
Vad ska du göra för att få livslusten tillbaka?
Att prata med någon är det viktigaste. Om man har varit nedstämd och deprimerad länge, kan man ibland behöva medicin för att ens orka prata med någon.
Men det finns några grundläggande saker som du kan göra själv. Som att äta bra och nyttigt, normala portioner och regelbundet. Som att inte slarva med sömnen, sova bra och tillräckligt mycket. Om man inte äter ordentligt eller sover för lite, så kan det påverka en jättemycket!
Vidare är det viktigt att röra på sig fysiskt, helst en stund varje dag. Och att regelbundet och ofta träffa folk man tycker om och som gillar en tillbaka. Och att inte sluta med sådant som man tycker om, att fortsätta göra sådant som gör en glad, som ger en energi och som gör en lugn och ”go” i magen.
De här råden kan låta lite fåniga… men jag lovar dig, det är de inte. Forskning har visat att de här sakerna är grundläggande för att må bra. De kanske inte löser allt, men de ger en viktig grund till att orka ta tag i det som känns svårt.
Bifogar lite info och hoppas mitt svar blir till hjälp för dig.
Och du… vänta inte. Sök hjälp redan idag!
För det finns hjälp att få och man ska inte behöva må som du beskriver.
Lycka till!