Mamma låter mig inte bli testad
Hej, jag är en tjej på 14 år.
Jag mår inte alls bra psykiskt, jag (och alla andra i min närhet) är 99% säkra på att jag har OCD, men min mamma låter mig inte få det testat för hon påstår att jag romantiserar mentala sjukdomar och bara vill stämpla mig med något, vilket absolut inte är fallet.
Jag har grov ångest över allting, jag antar att det är pga alla år av mobbning. Jag vågar knappt prata när jag handlar i en mataffär eller ens beställa kaffe på espresso house, jag vågar inte göra någonting och ångesten tär verkligen på mig.
I skolan vågar jag inte längre säga min åsikt, jag vågar inte svara i klassrummet i rädsla av att ha fel eller att klassen som vanligt ska trampa ner mig. Jag kan inte byta skola, för det är två år kvar och jag måste verkligen satsa på mina betyg. Jag finner ingen inspiration för skolan, ingen motivation, men jag vill verkligen lära mig, men det känns som att det är fel tillfälle. Jag har inte ork eller lust till något, jag känner ingenting inför skolan, det är en miserabel plats jag inte vill tillbaka till.
Jag vet knappt vem jag är längre, jag har spenderat så många år på att försöka förändra mig själv och någonstans på vägen förlorade jag vem jag mitt riktiga jag.
Jag är så trött på allt och alla, borde jag prata med en psykolog på bup, och träffa regelbundet? och hur gör jag test på OCD annat bakom ryggen på mamma?
Lilo

BUP svarar:
Hej Lilo!
Det står helt klart av ditt brev att du inte alls mår bra och att du behöver hjälp.
Det du beskriver tyder mest på att du har en hel del ångest som hindrar dig i olika situationer. Du anar också att din ångest kan hänga ihop med att du tidigare varit utsatt för mobbning. Mobbning kan ha sina negativa efterverkningar även när den har upphört och fast när den inte pågår länge.
Det är synd att din mamma visar sig vara oförstående inför dina problem. Men hjälp måste du få i alla fall. Du kan ringa till den BUP- mottagning du tillhör och fråga om du kan komma på ett samtal för att berätta mer, även utan din mammas vetskap. Tonåringar kan själva ringa och få besökstid, men det kan variera lite mellan mottagningarna från vilken ålder de accepterar detta. Ring och fråga!
Ett annat alternativ är att du vänder dig till ungdomsmottagningen i din hemkommun. Dit kan man gå utan föräldrarnas inblandning.
Jag tycker att du just nu ska släppa frågan om diagnos. Som du beskriver dina svårigheter finns det inte mycket i det som tyder på just OCD, men väl mycket som visar hur många svårigheter du har p g a din ångest och oro.
Men det är inte att du "romantiserar mentala sjukdomar" utan du har ett lidande som inte ska fortsätta.
Det är faktiskt klokt att börja tänka utifrån de konkreta besvären som du upplever och reda ut vad de beror på och vad skulle vara den bästa hjälpen för att du ska må bra. Som sagt, även ungdomsmottagningen kan vara till stor hjälp med det.