Super bort tankarna och röker bort känslorna
Hej Bup.
Jag är en snart fjortonårig tjej, vars liv består av för det mesta av mörka tankar. Ända sedan 2012 har det mesta gått sämre för mig, ibland, men sällan, känner jag lycka. Nu på sistone har jag dock börjat må aningen bättre, men absolut inte nära på bra. Jag har mina dagar då jag är mindre ledsen än andra, tidpunkter jag mår riktigt okej, men samma kväll kan jag ändå gråta mig till sömns. Jag betraktas som en utav dedär hjärtlösa tjejerna, en av skolans horor, som super sig full varje veckoslut och umgås med människor som har dåligt inflytande på mig. Och tyvärr så är det sant.
Min mamma vet inget, hon vet inte att mina kvällar med kompisar egentligen går ut på att supa mig full och hångla med första bästa. Hon vet inte att hennes dotter har lust att inte leva längre.
Men den senaste gången jag drack mig riktigt full var nyligen, och det är nu jag kommer till en till orsak av smärtan inom mig.
Den kvällen festade jag med det vanliga gänget jag brukar festa med, ifrån min förra skola, men även ett par andra från min skola som jag bytte till i början av 2015, det var då jag började dricka osv. En kille jag bara sett i korridorerna och snappat med någon gång ibland var där, och fulla var vi båda, vi höll på med varandra. Inte sex, utan dansade tillsammans, nära varandra. När alkoholen avtagit en aning och båda var lite trötta satt vi under en filt tillsammans, vi låg i varandras famn och verkade allmänt bara som ett par.
Jag tror inte på kärlek, inte på känslor, men något kände jag för honom. Jag kunde inte undgå att le när han lade armen kring mig eller när vi båda snubblade omkring tillsammans, när han oroade sig ordentligt när jag föll på asfalten och fick ett enormt sår på benet och hur han kände för att klå upp killen som tagit mina skor som jag då sprang efter, men istället slintade på asfalten. Jag kände nåt för honom, och nästan trodde jag att han kände nåt för mig också. Men nej, när jag igår kväll skickade en snapchat med texten "kom o håll mig sällskap❤️😊" så fick jag svaret "K". Det kanske inte låter så farligt men det märks att han inte var intresserad. Jag fick känslor för en kille som inte hade känslor för mig, och jag är en känslokall tjej.
Just nu mår jag ännu sämre, ni kanske inte förstår, ni kankse tycker att det här är ett litet problem, men för mig förstör mina tankar och känslor mitt liv. Därför super jag bort tankarna och röker bort känslorna.
tacksam för svar.
Cs

BUP svarar:
Hej Cs!
Då jag läser ditt brev hit så får jag intryck av en mycket äldre flicka än 13 år. Du låter som du levt ett så tufft och hårt liv rätt länge och det är svårt att föreställa sig det, då du fortfarande är så ung. Du skriver att ditt liv består mest av mörka tankar och det började gå sämre för dig redan då du var 10 år. Jag undrar om det var något som hände då som gjorde att det började gå sämre för dig?
Hur kommer det sig att din mamma inte vet något om att du lever som du gör. Märker hon inte att du super dig full? Eller att du röker? Ännu allvarligare är att din mamma inte vet att du inte har lust att leva längre. Om det är möjligt, så tycker jag absolut att du absolut ska berätta för henne om hur du mår. Du är så ung så du behöver stöd och värme från vuxna i din närhet.
Du skriver att du inte tror på kärlek och inte på känslor men du blev starkt berörd av den pojke som gav dig lite närhet. Din besvikelse sedan då han visade ointresse för dig – allt det här talar för att du liksom andra har starka känslor.
Du skriver att du super bort tankarna och röker bort känslorna och då antar jag att du är väldigt nedstämd. Jag vet inte om jag har förstått allt i ditt brev rätt men jag är övertygad om att du behöver hjälp och stöd för att må bättre och slippa röka och supa. Jag tycker du ska söka upp skolkuratorn på din skola och berätta om dina mörka tankar och ledsenhet. Hen bör kunna ge dig hjälpa och stötta dig eller hjälpa dig vidare till någon annan som kan göra det.
Om det är möjligt, kan du också be din mamma ringa till BUP och be att få en tid till dig för samtal. Det viktiga är att du får stöd och hjälp snart så att du kan må bättre. Tänk på att du är värd det!
Du kan också gå in på nätet och få stöd på Tjejzonen.
Lycka till!