Extrem ångest inför idrottslektionerna
Jag har sådan extrem ångest inför idrottslektionerna i skolan. Jag vill inte att folk ska kolla på mig men min lärare tvingar oss att göra saker individuellt när alla andra ser på. Jag har pratat med honom om det och även min kontaktlärare. Men det händer inget. Jag skolkar ibland när jag känner att det vi ska göra på idrotten är för jobbigt men alla hatar på mig för det. De ser mig som en skolkande loser. Men de vet ju inte om det.
Varje gång jag ska ha idrott vill jag kasta mig framför en buss. (Tänker inte göra det dock). Men kan jag på något sätt slippa idrotten? (Jag kan inte göra något annat då min lärare inte tillåter det).
Phoebe

BUP svarar:
Extrem ångest inför idrottslektionerna
Hm, jobbigt läge för dig… Jag tycker att det är modigt och klokt av dig att göra som du gjort - nämligen att prata med idrottsläraren och kontaktläraren om saken. Men jättetråkigt att det inte lett till något.
Så hur ska du göra? Jag vill gärna dela upp svaret i ett på ”kort sikt” och i ett på ”lite längre sikt”.
På kort sikt tänker jag att du behöver hitta ett sätt att få OK på att du avstår från idrottslektionerna. Att prata med idrottsläraren eller kontaktläraren har inte funkat.
Har du pratat med dina föräldrar om detta? De borde kunna stötta dig i ditt samtal med lärarna (eller kanske t o m med rektor?) och att ni sedan tillsammans kan hitta lösningar för dig och hur du ska göra med och på idrottslektionerna.
Jag tänker att det skulle vara bra för dig att gå och prata med skolkuratorn om dina svårigheter?
På längre sikt, då? De problem som du beskriver att du har i samband med idrottslektionerna - har du dem även på andra lektioner och i andra sammanhang? Att undvika det som är jobbigt till varje pris är ju inte någon bra långsiktig lösning.
Att undvika kan ju hjälpa i stunden, men tenderar ju snarare att förvärra den ångest man känner…förutom att man lätt känner sig misslyckad.
Så på lite sikt tänker jag att det är bättre att du lär dig hitta sätt som är bättre än att undvika det som känns jobbigt!
Jag tror att du skulle ha nytta av att söka professionell hjälp för din rädsla. Att nästan välja att kasta sig framför bussen framför att gå på idrotten känns ju inte som någon konstruktiv känsla. Så ska du inte ha det. Och det finns ju hjälp att få!
Kolla på vårdcentralen, eller UMO eller på BUP! På något av dem, eller samtliga, ställen (det är olika, beroende på var man bor) kan du få hjälp med att förstå rädslan, samt även hitta sätt för att hantera den. Behandlingen för denna typ av rädsla är sällan svår eller långvarig - icke desto mindre är den viktig!
Lycka till!