Vet inte varför jag mår som jag mår
hej. hur går det till om man vill utreda depression? och behöver man blanda in sina föräldrar? för har mått fruktansvärt dåligt mer eller mindre 3 år och har skadebeteende, ingen vet om det för att jag har vant mig och låtsas alltid vara glad, men orkar inte låtsas längre för det är inte den jag är. har velat begå självmord flera gånger men har inte fullföljt det. om jag pratar med någon om att  jag mår dåligt så frågar dom bara efter anledningar men jag har inga, jag bara mår dåligt, har inte lust att göra någonting och det är hemskt. men ingen tror mig när jag säger att jag inte vet varför jag mår som jag mår.
den ''glada''

BUP svarar:
Hej!
Börjar med att skicka med artikel om hur man bedömer/utreder depression. Du har rätt att komma till BUP själv, men jag tror att de kommer att be om att få kontakta dina föräldrar. Helt enkelt för att det låter som om du verkligen behöver även deras stöd.
På BUP träffar vi många ungdomar som faktiskt inte vet varför de mår dåligt och en viktig del i behandling kan vara att försöka reda i just det. Att själv förstå och kunna urskilja de olika beståndsdelarna kan också ge mer möjlighet, att både hantera sitt liv och förstå mer om vem man är och vad man behöver.
Du berättar att du har mått dåligt i tre år och hela tiden försökt dölja det för alla. Kanske du måste våga be om hjälp, även om risken finns att du åter blir bemött med frågan om varför. Den här gången får det inte stanna vid det.
Om det blir för svårt kan du kanske börja med att vända dig anonymt på nätet till tjejzonen. Där kan du chatta eller prata med någon som ett första steg.
Att du mår dåligt är anledning nog, du behöver inga färdiga förklaringar för att söka hjälp! Det finns hjälp att få för dig.