Vad får de berätta för en förälder?
Hej, jag har en samtalskontakt på bup men jag kan inte säga allt till henne eftersom jag vet att hon pratar med mina föräldrar och de får inte veta vissa saker.
Min fråga är, om jag några dagar efter att jag fyllt 18 berättar om saker som hände innan jag fyllde 18, t.ex att jag brukar skära mig, har psykologen då rätt att berätta det för mina föräldrar? (Jag vet att samtalskontakten avbryts när man fyller 18 men kanske inte exakt på dagen liksom, och om jag sedan går till vuxen psykiatri?)
Sen undrar jag också vart gränsen går för vad de får berätta för en förälder? För jag har flera gånger känt mig väldigt sviken när de har berättat saker för mina föräldrar som inte handlat om att skada mig själv eller något allvarligt alls egentligen och de har inte ens sagt till mig att de kommer berätta för mina föräldrar. Jag tycker det är fel, men är det de lagligt sätt?
Alicia

BUP svarar:
Hej Alicia!
Bra frågor.
Jag tycker att det låter som om du och din samtalskontakt verkligen behöver prata med varandra om er kontakt och hur sviken du känner dig. Hon har skyldighet att prata med dina föräldrar om det finns fara för ditt liv och för att du ska fara illa.
Men saker som de inte måste veta för att kunna skydda dig från att fara illa, ska stanna mellan henne och dig. Och även om du inte fyllt 18 så har du rätt att ha stort inflytande över vad som ska föras vidare till dina föräldrar.
Det är en fråga om förtroende och om du inte känner att du kan lita på henne och måste vara "på din vakt", så blir inte samtalen meningsfulla. Det är enormt viktigt att ta upp detta och prata med varandra om vad dina föräldrar bör veta och vad de inte behöver veta.
När du har fyllt 18 år så får behandlare inte berätta något för närstående om de inte har ditt uttryckliga medgivande.
Om du går kvar hos samma psykolog några dagar efter det du fyllt 18 och då berättar något som du inte vill ska föras vidare, är det kanske bra att påminna hen om det.
Hoppas att ni kan ha ett klargörande samtal snart.