Konstant ledsen
Jag vet inte hur jag ska börja. Kanske med att börja säga att jag mår skit. Har mått såhär i ungefär 2 månader nu. Vet inte vad jag ska göra med mig själv. Jag vill skrika och skrika och sen vill jag spring iväg bara springao och aldrig stanna. Jag vill bort från allt. Pallar inte mer. Jag vill så gärna dö. Dö och slippa allt skit. Men jag är för feg. Jag önska att jag var sådär modig och bara kunde ta mitt liv och slippa allt elände. Bara ta slut på allt. Jag är konstant ledsen och när jag inte är ledsen tycker jag att nått är fel och tänker jag på något som får mig att bli ledsen. Det är fel på mig och saken är att det bara är fel på mig för att jag har kompisar, jag har har en familj som är hyfsat stöttande och vi har helt okej ekonomi så jag fattar inte varför jag är så jävla ledsen. Hela jävla tiden. Varför känner jag såhär? Har haft perioder då jag är ledsen under en längre tid men jag tar mig igenom det och allt blir bra igen tillslut. Men tror inte jag kommer orka den här gången.
Hs

BUP svarar:
Hej Hs!
Jag tycker att det faktum att du skriver dessa rader ska vara ett första steg för dig. Ett första steg på vägen att börja utforska och förstå vad det är som saknas.
Du skriver att du har en "hyfsat stöttande familj" och du har kompisar. Men någonting gör att du känner dig konstant ledsen.
Fast å andra sidan är du kanske ändå inte konstant ledsen, för du skriver också att du har inre krafter och styrka att ta dig genom så att "det blir bra igen till slut".
Men just nu känner du att du inte riktigt orkar att ta dig genom.
Ja, så kan det vara. Man kan inte alltid ta sig genom helt på egen hand och bara av egna krafter. Det jag tycker är mest bekymmersamt är att så snart du är glad tycker du att det är fel och att du liksom avsiktligt tänker på saker som gör dig ledsen.
Jag kan självklart inte svara på varför du har dessa två sätt: å ena sidan förstöra för dig själv och inte våga vara glad, å andra sidan kämpa på och komma ut ur ledsenheten.
En motsägelse som är viktigt för dig att förstå och som du inte kan springa ifrån.
Det ligger nära till hands att du först talar med dina föräldrar och/eller syskon, med tanke på att de är stöttande och förstående. Det är föräldrarna och andra närstående som känner varandra bäst och därför är det så bra att kunna resonera med dem.
Men ifall det inte funkar kan du vända dig till ungdomsmottagningen i din hemkommun.
Att förstå hur du funkar är ett tema som är nog så viktigt för nuet och för din framtida välmående.