Har så mycket ilska i kroppen
Hej!
Jag är 17 och orkar inte mer. Jag hatar skolan och orkar inte bry mig mer om det, jag skiter i om jag får F eller E. Kag har varit deprimerad sen jag var 14. Jag skärde mig och var arg hela tiden, jag sluta ett tag när min kurator fick reda på det och som sedan berätta till min mamma.. När jag börja gymnasiet kändes det bättre en ny miljö med nya personer, jag fick snabbt vänner som jag är med fortfarande i skolan men när jag börja 2 ring så har allt vara kommit tillbaka. Jag är arg och ledsen hela tiden men vill inte visa att jag är ledsen så blir arg ist. Jag har börjat skära mig igen då jag känner att det hjälper då mitt liv är så fucked up. Min mamma är sjuk, hennes hjärna håller på att dö.. Och har direkt ingen bra kontakt med min pappa som drog och kom tillbaka i mitt liv efter 10år.. Jag har så mkt ilska i kroppen hela tiden och mina lärare på möten med min mamma säger hela tiden att jag borde kolla om jag har adhd men jag vet att jag inte har det för jag var inte såhär arg när jag var liten. Snälla hjälp mig med vad jag ska göra!
Felicia

BUP svarar:
Hej Felicia!
Det låter för mig som om du har alla skäl i världen att vara orolig och ledsen om din mamma är svårt sjuk. Du är väl helt enkelt nån som har lättare att visa ilska än sorg och det gör att människor runt dig inte riktigt förstår hur ledsen du är. Att skära sig kan kännas som lättnad tillfälligt, men min erfarenhet är att det bara innebär ökade problem - så det är ingen lösning.
Jag undrar om du har någon att dela oron för mamma och besvikelsen och ilskan mot pappa med? Det är klart att det är nästan omöjligt att koncentrera sig på något skolarbete när både kropp och själ är fyllda av oro.
Kan inte uttala mig om du kan ha diagnosen ADHD, men du har helt rätt i att man ska ha haft svårigheter redan från tidig ålder. Det är ju inte bara ilska som är tecken på ADHD. Jag skickar med artikel om det.
Vad jag kan uttala mig om, är att du behöver någon att prata med. Det blir för svårt att inte låta någon se att man är både arg och ledsen. Ibland kan det vara bra att kunna bli arg, men det du beskriver låter mer som att det blir ett skydd och ett sätt att hålla alla ifrån sig, så ingen ska förstå hur ledsen du är.
Vänd dig till tjejzonen om du vill chatta eller prata i telefon. Annars kan du kontakta Ungdomsmottagningen där du bor.
Jag förstår att det är svårt och att du kanske är rädd för att bli ännu ledsnare, men jag tror att du måste våga släppa in någon som får veta hur du har det.