Då jag inte finner hoppet
Jag har stunder då jag inte finner hoppet, Jag skadar mig själv för att komma ut ur en mörkbubbla som bildas runt om mig. Jag har tappat vänner. Jag känner mig så ensam och oälskad till och med av mamma och pappa även fast jag vet att dom älskar mig men ibland känns det som om dom inte gör det. Som såg att jag hade skadat mig och tog direkt kontakt med bup och ska träffa en läkare. Jag känner bara att livet är hopplöst och ibland hoppas jag bara att nästa bil kör på mig. Idag så tänkte jag för mig själv om jag skulle gå framför en lastbil men ångrade mig. Känner ingen lust med livet längre, har svårt att prata om framtiden och bli arg om nån försöker hjälpa mig. Vad kan jag tänka på eller göra?
Idaara

BUP svarar:
Hej Idaara!
När hoppet sviker en är det viktigt att veta att det kommer åter. Det är skönt att höra att hjälp är på väg, nu när du har det så här tungt! Tillsammans med en behandlare på BUP kommer du att få den hjälp du behöver för att kunna börja må bättre. En sådan förändring kommer kanske inte helt snabbt - därför är det viktigt att vi tänker vad som kan hjälpa dig just nu.
När allt känns tungt är det många som känner igen sig i att det är svårt att prata om framtiden. Det är kanske för svårt att blicka framåt så långt. Då får det handla mer om att ta sig ur just den värsta stunden. Tankar är trots allt bara tankar. Det viktiga är att inte agera på dem. Håll ut - det kommer vända!
Även i de tuffaste perioderna går det att hitta stunder som känns lite lättare. Vilka stunder är det för dig? Tillsammans med vem kan du få en liten stunds lättnad, i vilken aktivitet kan du distraheras och koppla bort hjärnan åtminstone lite grann från de mörka och destruktiva tankarna?
Gör mer av de sakerna. Det kan vara att kolla på en favorit-teveserie, att laga någon god mat, att gå och träna eller så.
Det är det viktigt att dina föräldrar vet när det känns som allra tyngst, så att de kan finnas där. Inte nödvändigtvis för att ni ska prata just då, utan mer för att hjälpa dig att stå ut och ta er genom stunden.
Ibland kan det vara som svårast att berätta när det känns som värst. Då kan det vara bra att ha en överenskommelse om hur ni gör då redan på förhand, så att det inte behöver bli så mycket prat ifall du inte vill.
Det här är troligen saker ni även kommer att prata om när ni kommer till BUP och jag tror att det kan vara bra för dig om du har tänkt vad du tror kunde vara bra att göra. Det ökar chanserna för att du ska känna att du får hjälp som känns bra.
För hjälp hör jag ju att du vill ha och behöver!