Haft paranoia i tre år snart
Hej. Jag har haft paranoia i snart tre år och jag har pratat med bris i ca 4-5 år. Min paranoia har gått i vågor, ibland är de super dåligt och ibland mycket bättre och bris säger att jag ska försöka putta bort dom tankarna osv, men tankarna har nu gått över styr. Jag kan inte längre skicka ett sms utan att tänka att alla andra ser det samtidigt, de är som flera videokameror ser mig hela hela tiden! Jag litar inte heller på någon längre. Mina föräldrar har också sagt att jag har paranoia, och bris också. Ibland hamnar jag i någon bubbla då jag får sån ångest och panik, och viskar för mig själv att jag är galen. Jag vet inte med er , men de känns som att jag skulle kunna må bättre om jag hamnade på psyk... Jag är bara 13 år, jag vet inte riktigt. Jag har varit deprimerad i 4 år ungefär, jag har försökt att ta självmord en gång... Och tänkt 10000 gånger! Jag tror inte jag kommer kunna klara av dom här tankarna så länge mer. Jag försöker... Mina vänner som jag har berättat det här för försöker säga åt mig att det finns ju inga videokameror, men de hjälper inte. Jag vet helt ärligt inte hur ett liv är utan dom här tankarna. Enda sen jag var liten har jag haft små sånna här tankar... Jag känner mig galen, jag vet inte vart jag ska ta vägen.
Tjnh

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du skriver till oss, för att jag tror att du har kommit helt rätt!
Du beskriver så att man verkligen förstår hur plågad du har varit av dina tankar och känslan av att vara iakttagen, ända sedan du var liten. Du har haft stöd av Bris men jag tror att du har rätt att det är till BUP som du ska vända dig.
Du blir så ensam i din kamp just när du har svårt att lita på någon och just med tankar som man inte kan bli av med. Fast man inte vill tänka dem behöver man hjälp med det. Det är svårt att se realistiskt på sina tankar utan hjälp från någon annan - man vet varken ut eller in till slut.
Mitt råd är att prata med dina föräldrar och be dem ringa till BUP. De hittar adress och telefonnummer till närmsta mottagning här på förstasidan (om du vill kan du visa det här svaret för dem).
Där kan ni tillsammans prata om vad som är bästa hjälpen för dig mot alla plågsamma tankar på att vara iakttagen och din rädsla för att bli galen.
Jag vet dessutom att det finns bra hjälp mot dina svårigheter. Du ska inte behöva ha det så här!
Skickar med lite artiklar om BUP.