Hur dåligt ska jag behöva må?
Min bästa kompis hade sex med mig fast jag inte ville. De har varit rätt gång o så men nu när tingsrätten är avklarad så är de hovrätten. Men problemet är att bara för att han kanske lyckas bli dömd så försvinner de som hänt. Jag är otroligt ledsen o klarar inte av alla känslor. Ibland vill jag bara att jag åker in till akutpsyk men får bara förklaringarnatt att jag är för frisk för att hamna där av vänner o släckt. Varför vill de att jag ska må såhär? jag berättar att jag mår otroligt dåligt men får liksom bara att de var ett halvår sen de är över och att jag bara inbillar mig. Hur dåligt ska jag behöva må för att hamna på psyket?
horan

BUP svarar:
Hej tjejen och tack för ditt brev!
När jag läser ditt brev, så tänker jag inte att du ska behöva hamna på psyket. Att reagera och må som du gör efter den händelse du beskriver, gör inte dig till ett ”psykfall”. Det är en helt naturlig reaktion.
Jag tycker att det är klokt av dig att skriva hit, och moget och ansvarsfullt att vilja ta hjälp för att börja må bättre. För jag tror att man i ditt läge faktiskt behöver lite hjälp.
Det är otroligt tråkigt att höra att du upplever att dina nära och kära inte hörsammar hur du har det och dina behov. Jag tror inte att de vill att du mår dåligt, men de kanske bara inte förstår hur illa det är och hur de ska hjälpa dig.
Så vad ska du göra?
Se till att prata med någon. När man har varit med om något svårt, oavsett vad det är, och det ”spökar” för en är det viktigt att ta det på allvar. Det spelar ingen roll hur lång tid det har gått, vi är alla olika och reagerar olika och tar olika lång tid på oss. Det är viktigt att prata om det som har hänt, att formulera det man tänker och känner. Att sätta ord på det som känns tungt brukar efter ett tag göra ”det stora svarta” lite mindre svart, lite tydligare i konturerna och lite lättare att hantera.
Jag tycker att du kanske ska börja med att prata med någon annan än dina nära och kära i ett första läge. Någon vuxen, professionell. Skolkuratorn? En kurator på ungdomsmottagningen? De är utbildade och vana vid att prata med ungdomar, och kan hjälpa dig rätt i samtalet. De kan även hjälpa dig att prata med dina föräldrar, om du skulle vilja det såsmåningom. De kan också slussa dig vidare (till t ex BUP) om det skulle behövas.
Så, tjejen, vänta inte. Gå och prata med någon nära dig. Nu. Idag. Det är viktigt.
Jag tror inte akutpsyk är bästa lösningen just nu, utan samtalet. Att prata med någon. Där du är, här och nu.
(Om du inte vet vad du ska säga och hur du ska börja, så visa det brev du skrivit hit. Det är tydligt och klart, och en mycket bra utgångspunkt för ett samtal.)
LYCKA TILL!