Jag hatar att prata – hur ska jag få folk att förstå?
Hej.
jag har gått till bup innan pga depression och självskadebeteende, men nu beslöts det att jag skulle fortsätta ta min medeciner, men inte längre prata med psykolog eftersom det inte hjälper mig. Men problemet är att dem vet inte att jag har fortsatt skära mig, och nu för tiden oftast har lust att skära mig vid pulsådern istället för överarmen. Jag vet att det är viktigt att jag berättar det för nån men jag känner inte att det kommer hjälpa. Helst vill jag bli inlagt men det har ju gjorts typ omöjligt att komma in ditt. Det känns ibland som man måste göra nått riktigt allvarligt för att man ska få den hjälp man behöver ocj för att folk ska förstå hur man mår.
Så...vad borde jag göra? Prata är ingen lösning för mig eftersom jag hatar att prata med folk.
Mimm

BUP svarar:
Hej Mimm och tack för ditt brev!
Hmm… det låter som att du har ett dilemma. Ett tufft läge.
Du mår dåligt. Jättedåligt. Du behöver hjälp. ”Det beslutas” att du ska sluta med psykologkontakten/hjälpen. Betyder det att du inte fick vara med att säga vad du tycker i den frågan? Du känner att ingen förstår hur du mår, samtidigt som du väljer att inte berätta/visa allt (skärandet). Samtidigt tror du att det inte hjälper om du berättar, och du hatar att prata med folk.
Så hur ska du göra?
Hur ska du få folk att förstå att du mår dåligt utan att prata med dem? (Vilka är ”folk”? Föräldrarna? Behandlarna? Någon annan?)
För vi vet ju att tankeläsning inte funkar.
Och såklart vet vi ju båda att göra sig själv illa inte är något bra sätt att kommunicera!
En sak kan jag ju säga om dig: Du är bra på att skriva! Du skriver tydligt och klart.
Är det något du skulle kunna använda dig av? Har du varit inne på Tjejzonen? Där kan man få pepp, stöd och råd genom att chatta med en storasyster. Kanske ni tillsammans kan hitta ett sätt för dig att få hjälp som gör funkar för dig? Skulle du kunna skriva till dina föräldrar/din psykolog/din läkare/ någon annan vuxen som du gillar, och förklara hur du har det och vad du behöver?
Jag vet flera ungdomar/behandlare som kommunicerar med varandra genom att skriva.
Sen vet jag inte när du fick din medicin… ibland tar det lite tid innan den verkar. När den väl har börjat verka, kan det ibland kännas lättare att ta tag i saker och kanske orka prata om det som kändes svårt innan.
Hur du än väljer att göra, så tänker jag att det är viktigt att du så snart som möjligt kommunicerar (muntligt, skriftligt, via någon annan  - och INTE genom allvarlig självskada) hur du har det och att du behöver fortsatt hjälp. Och var ärlig. Ju mer du väljer att hålla hemligt och dölja, desto mindre kommer ”folk” att förstå.
Lycka till!