Har varit ordentligt nedstämnd sist året
Hejsan, heter Tobias och fyllde 18 förra månaden. Har varit ordentligt nedstämd senaste året, kanske även längre än det. Har inte lust att göra mycket och sover längre än jag borde varenda morgon så det slutar upp med att jag vaknar 2 timmar senare var dag och bara fortsätter att vända om dygnet. Är ganska smal och känner oftast inte för att äta något förutom kvällsmat då jag bara går ner och hämtar maten som föräldrarna gör och sen går upp på mitt rum igen och äter. Om jag nu äter något annat så är det söta saker som snacks och annat.
Jag håller mig oftast hemma och brukar spela datorspel med mina vänner via Skype. Har också börjat att ta mitt körkort, så jag tar tåg till XX och kör med en lärare, vilket blir drygare för var gång jag gör det. Har också hoppat av skolan helt och hållet. Jag har aldrig varit en vän med läxor och har alltid dragit mig från att göra läxor. Alla ämnen där jag fått uppgifter att göra hemma har jag bara misslyckat i. Jag har ingen lust alls att sitta i skolan och göra något vettigt förutom att stirra på Facebook och vänta på att något intressant ska hända. Även om linjen jag gick var intressant så sliter alla andra ämnen isär mig och får mig att bara sitta hemma och skita i att gå till skolan överhuvudtaget.
Har också tittat symptom på ADD/ADHD, (dock så vet jag inte riktigt skillnaden mellan ADD och ADHD). Tittade på en lång lista över symptom som folk har när det gäller ADD/ADHD och jag kan relatera till allting jag läser. Jag har alltid haft väldigt svårt att läsa texter och sammanfatta dom. Definitivt om jag inte är intresserad utav det jag läser. Att jag sitter och tänker på något annat medans jag läser händer hela tiden. Ibland så har jag tur när jag läser att jag fattar allt jag läser, fast oftast ÄVEN om jag är intresserad av det jag läser så slutar det bli intressant och så börjar jag tänka på annat igen.
Jag kommer ingen vart med mitt liv i denna hastigheten, och kommer kanske inte ens lyckas att ta mitt körkort. Min pappa har pratat med sin chef och har sagt att jag kan få ett litet jobb om jag lyckas fixa ett körkort. Så om jag hade kunna tänka som en vanlig människa så hade jag faktiskt prioriterat körkortet.
Mvh Tobias

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev.
Vad bra att du skriver om tankar du har om dej själv och kanske också möjliga förklaringar till varför du haft så svårt att göra vissa uppgifter, och svårt att koncentrera dig i skolan,
Jag tycker det är viktiga tankar och att du ska gå vidare med att låta utreda de koncentrationssvårigheter du beskriver och känner igen..För det finns viss hjälp att få som kan förbättra koncentrationsförmågan. Konstigt att inte skolan verkat uppmärksammat dina koncentrationssvårigheter och utrett dig!
Jag tycker också att du samtidigt ska söka hjälp för den nedstämdhet du känt under så lång tid. Du ska inte behöva vara nedstämd så länge med både sömnsvårigheter och dålig aptit..
Eftersom du fyllt 18 år kan du få hjälp både på en vanlig vårdcentral eller en ungdomsmottagning, om du har någon sådan i närheten. Ibland finns det också psykiatriska mottagningar för "unga vuxna".
Lycka till!