Min syster har fått diagnos Schizofreni
hej Bup. min syster har fått en diagnos Schizofreni. vi har fått hem olika broshyrer med information om Schizofreni men jag förstår inte riktigt mig på det. jag vill att min syster skafå hjälp. men jag skulle också vilja att vi familjen fick hjälp. det har varit mycket svårt hemma för mig efter som hon är och har länge varit så sjuk. jag vill prata med någon om mina egna känslor men alla fokkuserar bara på min syster. vem ska jag prata med?
lillebror

BUP svarar:
Hej Lillebror!
Vilken viktig fråga du tar upp och belyser! När en nära anhörig får en allvarlig psykiatrisk diagnos påverkas alla runt omkring. Det blir en kris för hela familjen. Ens egna tankar, känslor och behov hamnar lätt i bakgrunden. Men de behöver också absolut få komma fram. Hur du mår och har det är jätteviktigt!
Vad bra att ni har fått hem information - även om jag helt förstår att det inte är något man sätter sig in i eller som ger alla svar direkt. Men jag tror att det är en bra start! Man kan behöva läsa flera gånger för att förstå och se vilken information som är viktig för just er familj. Dessutom tror jag att det är bra om man kan läsa tillsammans i familjen så att man kan prata om vad som står och vad det innebär för just er.
När någon får en psykiatrisk diagnos som Schizofreni innebär det att ett namn sätts på de svårigheter som man ser. Diagnosen ska hjälpa till att ge en riktning på de insatser som behövs. Det vill säga diagnosen ska hjälpa till så att personen får rätt hjälp.
Att din syster nu har blivit diagnostiserad innebär förhoppningsvis att hon kan få hjälp som funkar. Jag hoppas att det blir bra för henne! Det ger förhoppningsvis även positiva effekter för er omkring, som till exempel minskad oro, förståelse och stöd.
De svårigheter och det lidande som varit och hur det blivit för dig kan vara viktiga att prata om. Vissa saker kan vara bra att prata om i familjen, andra kan vara bra att prata med någon utomstående om.
Det brukar även kunna vara skönt att prata om hur man kan förhålla sig till hur din syster mår framöver. Kanske finns det någon rekommendation om var du som anhörig kan vända dig för stöd i det informationsmaterial som ni fått hemskickat?
Annars kan du kolla in den här länken till intresseorganisationen Schizofreniförbundets hemsida och se om det kan vara till någon hjälp. Kanske kan de hjälpa till med var du kan vända dig för samtalsstöd.
Annars tycker jag att du ska ta kontakt med ungdomsmottagningen där du bor för att prata om hur du mår och har det.
Ta gärna stöd från dina föräldrar. Om det är möjligt är det bra om de kan vara med och stötta dig i det du går igenom. Har de förstått hur du känner? När man mår dåligt är det extra viktigt att ta stöd från de man har runt omkring sig. Att du mår dåligt när din syster har det så här tufft är inte konstigt. När närstående mår dåligt är det lätt att tänka att man själv ska vara stark no matter what.
Det är du genom att, som du så klokt är inne på, se till att du får det stöd du behöver!