Min mamma skriker hur patetisk jag är
Min bror slår mig och min mamma skriker hur patetisk jag är. Allt jag vill är att komma bort här i från. Men ingen tror mig. Inte soc, ni (bup), bris. Jag har panik.
kan ingen hjälpa mig? Tar självmord snart...
Patetisk unge

BUP svarar:
Hej!
Jag vill börja med att säga att jag inte alls tycker att du låter patetisk. Att känna efter vad man behöver och vilja ha det bra i sin familj är inte patetiskt! Det är en styrka att våga uttrycka vad man tycker och känner och våga be om hjälp, som jag förstår att du gjort.
Att inte bli trodd eller att inte få den hjälp man önskar och behöver är frustrerande och kan kännas hopplöst. Inte patetiskt. Jag vill verkligen uppmana dig att inte ge upp!
Du skriver att du vänt dig till olika ställen för att få hjälp, men att ingen tror dig. När du fortsätter att må så här dåligt som du gör, så finns det inget annat att göra än att försöka igen. Försöka få stöd i hur du tänker så att din situation kan förbättras! Att söka hjälp kan vara svårt, men det finns alltid möjlighet till att träffa rätt. Därför är det är så viktigt att försöka igen - även om det känns tungt.
Du behöver stå på dig, men försök även att lugna tankarna tillräckligt för att hinna tänka efter. Sätt dig och skriv ner vad det är du mår dåligt av och vad du ser påverkar dig negativt i ditt liv just nu. Var så tydlig som möjligt och ge exempel. Det du skrivit ner kommer till nytta när du kontaktar något av följande alternativ för att öka chanserna till att de som lyssnar ska förstå och kunna hjälpa till.
Ta det alternativ du tycker känns bäst och beskriv hur du mår och har det.
Alternativ 1. Prata med kuratorn på din skola eller ta hjälp av en lärare att komma i kontakt med kuratorn. Ta chansen att inte bara beskriva vad du vill ha hjälp med, utan se det även som en möjlighet att få ur dig lite av allt det som känns skit just nu.
Alternativ 2. Ta en förnyad kontakt med BRIS och prata eller chatta med någon ny person. Kanske kan det vara skönt att vara anonym och göra det som en förberedelse inför att prata med någon mer direkt.
Har du någon i din närhet som ser dina behov, som du litar på och som förstår? Om det finns en sådan person så prata med hen så att ni tillsammans kan hjälpas åt.
Tillsamman är man mindre ensam och kan också hjälpas åt att tänka vad som vore klokt just nu.
Jag hoppas du hittar det stöd du letar efter -lycka till!