Kan ADHD - diagnosen visa sig felaktig?
Har ni varit med om fall där ADHD diagnosen i efterhand varit felaktig, då barnet enbart varit ett ”stökigt” barn utan svårigheter som har sin grund i en funktionsnedsättning?
felle

BUP svarar:
Hej Felle!
Det är en viktig fråga du ställer!
En ADHD-diagnos är ju en beskrivning av de svårigheter barnet/tonåringen har just när utredningen görs. Man talar inom BUP om alla diagnoser som "färskvara". Det vill säga att de är den bästa beskrivningen av de svårigheter man har just då - inte en beskrivning som gäller för all framtid.
Med ADHD är det också så att för en del så försvinner/minskar symtomen ju äldre man blir vilket betyder att diagnosen kanske inte kvarstår i vuxen ålder.
Nu frågade du också om det kan vara en felaktig diagnos. Som jag förstår det - om det kan ha rört sig om ett barn som under en period i sitt liv varit "stökigt", utan att egentligen annars haft svårigheter med impulskontroll och hyperaktivitet etc.?
Jag lägger till artiklar om hur en utredning går till, men kan också med en gång svara att det är klart att det kan bli fel, vi gör så bra bedömningar vi kan, men vi är inte ofelbara.
Om du tycker att det är en felaktig diagnos så råder jag dig att i första hand vända dig till de som ställt diagnosen och be att få diskutera igenom den och på vilka grunder den ställdes.
Om det har gått några år kan man be om förnyad utredning.
Efter det man fyllt 18 år blir det till  Vårdcentralen eller Vuxenpsykiatrisk öppenvårdsmottagning eller "Ungavuxna" (om det finns där du bor), man ska vända sig.
Hoppas du får bra hjälp!